De provincie Noord-Brabant heeft het geld uitgeleend omdat de elektrische auto van Lightyear zou kunnen helpen bij de energietransitie. De auto is bekleed met zonnepanelen en heeft nauwelijks extra elektriciteit nodig. Daardoor legt het in tegenstelling tot andere elektrische auto’s weinig belasting op het elektriciteitsnet.
Een groot deel van de investering komt van Invest-NL, het onafhankelijke investeringsbedrijf van de Nederlands overheid. ‘Lightyear heeft sinds de oprichting continu vooruitgang geboekt en biedt een veelbelovende toekomst voor de ontwikkeling van een innovatief zonne-energie-ecosysteem in Nederland', zegt Rinke Zonneveld van Invest-NL. ‘Hun technologie, strategische partnerschappen en scherpzinnigheid passen perfect bij Invest-NL's ambitie om nieuwe tech-gedreven markt- en zakelijke kansen samen te ontwikellen.’
De start-up is opgezet door alumni van de Technische Universiteit Eindhoven en de ontwikkeling ervan wordt grotendeels gedaan in het hoofdkantoor in het Brabantse Helmond. Een deel van de zonnepanelen wordt gemaakt in het Limburgse Venray. Het regionaal ontwikkelbedrijf van Limburg LIOF is dus ook betrokken bij de investering. Andere investeringen komen onder meer van private investeerders en fondsen van SHV en DELA.
De eerste versie van de auto moet dit jaar op de markt komen. In 2025 wil Lightyear een versie lanceren die in de basis 30.000 euro kost. Leaseautobedrijf LeasePlan en deelauto-aanbieder MyWheels hebben al een order van 10.000 stuks geplaatst. Lightyear heeft voor de ontwikkeling en productie partnerschappen gesloten met onder meer bandenfabrikant Bridgestone, de Eindhovense chipmaker NXP en de Zweedse producent van superauto’s Koenigsegg.