Castelein verwacht dat Rotterdam in 2030 op dit front ‘koploper in heel de wereld’ zal zijn. De watertaxi past in zijn strategie om Rotterdam met digitalisering en schone energiebronnen als beste ‘slimme’ en duurzame haven aan de mondiale top te houden. ‘Er is hier zo veel kennis en durf samengebundeld: als wij het niet kunnen, wie dan wel?’ Zo bouwt Shell onder meer een groene waterstoffabriek voor 2023 en liggen er meer waterstofplannen. 

Projectleider Maarten Fonteijn van de Rotterdamse venture building studio Enviu is het met hem eens. ‘De waterstof-watertaxi is het bewijs dat er nu al concrete oplossingen bestaan in de transitie naar schoon vervoer over water.’ Fonteijn zegt dat de technologie klaar is voor andere partijen. 

Zijn bedrijf neemt deel in SWIM, een samenwerkingsverband waarin ook Watertaxi Rotterdam, maritiem innovator Flying Fish en waterstof/brandstofcelfabrikant zepp.solutions uit Delft deelnemen. Dat laatste bedrijf heeft zich vooral gericht op de veiligheidseisen. Die zijn voor een waterstoftaxi volledig anders dan voor reguliere schepen. Zo is een brandblusser voor vloeistofbranden verplicht, maar op een waterstof-watertaxi overbodig. 

Meer kracht door waterstof  

Watertaxi Rotterdam is blij met de innovatie. Het taxibedrijf heeft zichzelf het doel gesteld om de hele vloot vóór 2030 zero-emissie te maken. ‘Dat is een grote opgave voor onze snelle schepen, die genoeg energie bij zich moeten hebben om onafgebroken minimaal zes uur per dag te kunnen varen.’ 

Watertaxi Rotterdam heeft al zes elektrische schepen in de vaart, maar die missen kracht en het laden duurt lang. ‘Om die reden hebben we samen met Enviu het plan opgevat een op waterstof aangedreven watertaxi te ontwikkelen. Dat is nu gelukt, en we hopen er een grote stap mee te zetten naar de volledige transitie van onze vloot.’ Het is wel zo dat dieselboten vooralsnog harder kunnen.

De MSTX 22 wordt nog niet in de dienstregeling opgenomen. Dat kan pas als de watertaxi structureel waterstof kan tanken in de haven. De boot is wel te bekijken tijdens de Wereldhavendagen op zaterdag 3 en zondag 4 september. De MSTX 22 ligt die dagen afgemeerd aan de watertaxisteiger op de kop van de Leuvehaven, waar belangstellenden een kijkje kunnen nemen. 

Gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Gieskes Strijbis Fonds hebben de waterstofboot helpen financieren.