De Spaanse wielerronde start op 19 augustus in de gemeente Utrecht, waarna de route in drie etappes gaat door de provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant. Drie dagen lang zullen wegen en doorkomstgemeenten rondom het parcours daarom slecht tot niet te bereiken zijn.
Wie zich in een bepaalde straal van het parcours bevindt, ontvangt via een pilot-campagne van de provincies persoonlijke advertenties op sociale mediakanalen Facebook, Instagram en de buurtapp Nextdoor. Niet iedereen ontvangt de gepersonaliseerde advertenties: daarvoor moet eerst toestemming zijn gegeven via de telefooninstellingen.
Via de advertenties krijgen toeschouwers, weggebruikers en omwonenden informatie over verkeersmaatregelen en de mogelijke hinder die dat oplevert voor hun reis. Ook worden zij geholpen met een reisadvies, waaronder het meest geschikte vervoer of beschikbare parkeergelegenheid.
Wie geen gebruik maakt van de gekozen sociale mediaplatformen, wordt niet in de communicatiestrategie van de provincies meegenomen. Hen proberen te bereiken via andere kanalen, valt niet binnen de pilot. ‘Niet iedereen gebruikt sociale media, dat begrijpen we. Maar veel mensen zitten wel op minstens één van de sociale media', zegt een woordvoerder van de provincie Utrecht. 'Met deze pilot rond de Vuelta willen we ook vooral kijken naar hoe het communiceren via online platformen werkt. Daarvoor richten we ons op wie we via deze manier wél bereiken.'
Uitlegvideo’s
Naast de pushberichten lanceren de provincies een videocampagne. Die wordt anderhalve week voor de start van de Vuelta gelanceerd op sociale media. Daarin legt oud-wielrenner Gert Jakobs uit waar bereikbaarheidsinformatie kan worden opgezocht. Ook geeft hij andere informatie over het wielren-evenement.
Verder bieden de provincies een chatfunctie aan: chatbot Mell beantwoordt (via Whatsapp) volgens de provincies zo'n 80 procent van alle vragen over omleidingen en geschikte parkeergelegenheden. De resterende vragen worden beantwoord door een medewerker van vlees en bloed.
De provincies hebben geen zicht op wie de advertenties te zien krijgt. Ze geven aan dat via de campagne geen data over individuen wordt bijgehouden. Meta, de partij achter Facebook en Instagram, houdt zich volgens de provincies aan de Nederlandse en Europese privacywetgeving.
Ten slotte hebben de provincies een speciale website met informatie over de bereikbaarheid tijdens de drie etappes van La Vuelta Holanda gelanceerd.