Natriumboorhydride (NaBH4) is een chemische zoutverbinding waaruit waterstof gewonnen kan worden. Het reageert met ultra puur water, dat kan worden gemaakt uit zeewater. Met de waterstof wordt met hulp van een brandstofcel elektriciteit opwekt voor de schroef.  

De schone brandstof is een Nederlandse vinding van H2Fuel en kan in potentie veel betekenen voor de vervoerssector. Zo is het veilig, heeft het een zeer hoge energiedichtheid en is het door de poedervorm makkelijker te vervoeren en te tanken.  

Als H2O uit NaBH4 is gehaald, blijft water en natriumbooroxide (NaBO2) over. Dat wordt op het schip bewaard en kan later worden terug-gerecycled tot natriumboorhydride. Op die manier moet een circulaire brandstof ontstaan. Nadeel is dat erg veel stroom nodig is voor de productie van natriumboorhydride. Het plan is om daarvoor overcapaciteit van zonne-energie en windenergie te gebruiken.  

Het 20 meter lange schip van de Port of Amsterdam moet een voorbeeld worden voor de nautische wereld. Als het hydrogen schip in juni 2023 gaat varen, moeten er lessen worden getrokken voor onder meer de binnenvaart, baggerindustrie, veerboten en marineschepen. Daardoor moet de vervuilende uitstoot van diesel in en rond steden fors worden teruggedrongen. Overigens varen de schepen van de Port of Amsterdam al deels op gebruikt frituurvet en wordt er gebruikgemaakt van walstroom. 

Het directievaartuig heeft een representatieve functie: het wordt ingezet om gasten en potentiële klanten rond te leiden door de stad en haven. Het schip, naar een ontwerp van Wijk Yacht Creations en met een installatie van H2 CIF, wordt gebouwd in Lauwersoog door NG Shipyards. Het Groningse bedrijf wil ervaring opdoen met nieuwe brandstoffen als waterstof, en won de Europese aanbesteding. De TU Delft is ook betrokken bij de ontwikkeling.