Voor de test zal een transportdrone medicijnen vanaf een fictief ziekenhuis naar een traumahelikopter brengen. Tegelijkertijd wordt een patiëntentransport gesimuleerd richting het fictieve ziekenhuis, inspecteert een andere drone een gebouw naast het ziekenhuis en stijgt de traumahelikopter op vanaf Twente Airport. 

Speciaal ontwikkelde software verleent op basis van urgentie voorrang aan de verschillende vluchten. Dit gebeurt met behulp van vooraf gemaakte protocollen. Zo zal de software de inspectiedrone en de traumahelikopter het patiëntentransport voor laten gaan. De testen zijn onderdeel van het Europese AMU-LED project, wat staat voor Air Mobility Urban – Large Experimental Demonstrations. 

Luchtverkeersleiding voor drones 

Martijn Mennen, programmamanager Space53 is trots dat Enschede een grote rol kan spelen in de ontwikkeling van het dronetransport. Met de tests hoopt hij een bijdrage te leveren aan de uitwerking van U-Space, het luchtverkeersleidingssysteem voor drone-activiteiten in het lage luchtruim. ‘Een grensverleggende vernieuwing als het om gezamenlijke afspraken, protocollen en standaarden gaat die onbemande luchtvaart mogelijk maken in heel Europa.’ 

Het doel in Enschede is om de sociale impact van dronetechnologie te testen. Deze zomer worden ook vluchten uitgevoerd boven Amsterdam en Rotterdam, waar de focus vooral ligt op de publieke acceptatie en de economische meerwaarde van dronetoepassingen. 

Bij de testvluchten in Enschede zijn grote internationale bedrijven zoals Boeing en Airbus betrokken, maar ook Nederlandse organisaties zoals Airhub en het Enschedese drone-innovatiecluster Space53. De Nederlandse demonstraties worden uitgevoerd onder leiding van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). 

De testvluchten vinden op 9 augustus op en rondom Twente Airport.