Het brand van een stad kun je niet maken, een stad ís een brand, vertelde Peter Saville van Manchester mij ooit. Dat geldt zeker voor een stad als Rotterdam. Maar qua marketing is er bijna geen stad die zo zwemt als Rotterdam. Vorig jaar werd de jongste campagne ‘Make it happen’ gelanceerd in de overigens geweldige hal van het geweldige nieuwe Centraal Station. Niet bijster origineel, die slogan. En is Rotterdam al niet 'happening' genoeg (zie die Markthal, zie dat Centraal Station)?

Eerder was het ‘Rotterdam durft!’, wat in de stad op de nodige kritiek kwam te staan. Want ‘doet’ Rotterdam niet vooral?

Rotterdam lijkt te zwemmen als het om haar marketinglijn gaat, en dat kan te maken hebben met de interne organisatie. Wisselende stadsbesturen vinden telkens het wiel opnieuw uit, terwijl het marketingbureau van de stad schijnbaar niet veel te zeggen heeft. Er is nog een poging gedaan om ‘Rotterdam is rauw’ als motto te gebruiken, maar ook die stuitte op verzet. Gelukkig, denk ik. Een rauw randje is leuk, maar volgens mij roep je met zo'n campagne de ellende over jezelf af.

Aanstaande woensdag in 'Citybrands onder de loep': Varginha, Brazilië