‘Iedereen heeft het over CO2-reductie, maar dat is gekoppeld aan reductie van fossiele materialen’, zegt directeur Ralph Venema van het Asfalt Kennis Centrum uit Venlo. ‘De gedachte is dat als we van fossiele brandstoffen af moeten, we ook af moeten bitumen, waarmee asfalt wordt gemaakt. Bitumen komt uit olie. Maar dat is wel onze core business. Dus we moesten innoveren.’ Na experimenten is Venema uitgekomen op de 100 procent biologische materialen die donderdagochtend in Assen is gelegd.
Olifantengras is het voornaamste bestanddeel. Het gras, met de wetenschappelijke naam miscanthus, is veelbelovend, zegt Wageningen Universiteit. ‘Het groeit als kool, heeft de energetische waarde van steenkool en kan verbouwd worden onder de aanvliegroutes van Schiphol, waardoor het vliegverkeer minder hinder ondervindt van ganzen.' Bovendien heeft het gewas weinig water nodig en is het verbouwen mogelijk zonder pollen, dus gunstig voor mensen met hooikoorts.
Natuurlijke oorsprong
Het olifantsgras komt uit Nederland. Venema wil nog niet zeggen waar het hars en de oliën vandaan komen, maar laat wel los dat ook die van natuurlijke oorsprong zijn. Alle bestanddelen en het mengsel zijn onderzocht op onder meer gezondheid, milieu, herbruikbaarheid, materiaaleigenschappen en mengseleigenschappen. De productie is volgens Venema schaalbaar.
De ontwikkeling kwam tot stand in eigen beheer en voor eigen kosten, waarbij het Asfalt Kennis Centrum samenwerkte met MKB en universiteiten. ‘Die geven aan dat dit nog nergens in de wereld zo wordt toegepast.’ En harsfalt kon wel eens beter zijn dan asfalt, denkt Venema. Twee jaar geleden werd het eerste proefvlak neergelegd bij een asfaltcentrale en de resultaten zijn veelbelovend, zegt Venema.
Het Asfalt Kennis Centrum gaat de proefvlakken in Assen en Oude IJsselstreek vier jaar lang op eigen kosten monitoren. Daarbij wordt onder meer het verouderingsgedrag van het wegdek in de gaten gehouden. Volgens Venema laten asfaltwegen na ongeveer drie jaar gebruiksschade zien.