‘Nederland moet de weigering intrekken om de lijn Groningen – Bad Nieuweschans – Ihrhove te elektrificeren. Het is simpelweg ondenkbaar of zinloos dat de daar geplande waterstoftreinen meer dan 100 kilometer onder de bovenleiding van Ihrhove naar Bremen zouden rijden’, schrijft het Duitse Pro Bahn in een persbericht.

De reizigersorganisatie stelt dat waterstof nog altijd verreweg de duurste emissiebrandstof is en voor 20 procent efficiënt is, in tegenstelling tot elektrische treinstellen die op dat vlak rond de 90 procent halen. Dat komt doordat de bovenleidingen energiezuiniger zijn. Er is volgens Pro Bahn dringend behoefte aan elektrificatie van het gehele traject.

Anders, zo schrijft Pro Bahn, is het maar de vraag of er ooit nog een rechtstreekse trein van Groningen naar Bremen komt. ‘Als deze verbinding hierdoor niet tot stand zou komen, zou dat ook het einde zijn van een echte Wunderline’, staat onderaan in het persbericht.

Groningse waterstofambities

De oproep voor volledige elektrificatie staat haaks op de ambities aan de Nederlandse zijde. In de provincie Groningen speelt waterstof een prominente rol in de energietransitie. Vervoerder Arriva, de provincie en de gemeente Groningen willen weten of waterstof ook in het treinvervoer kan worden toegepast.

In de provincie rijden al bussen op waterstof en de gemeente Groningen heeft veeg- en vuilniswagens op de duurzame brandstof. Een trein op waterstof is voor hen dan ook ‘een logische volgende stap’. Waterstof kan treinen in Noord-Nederland uitstootvrij laten rijden. Groningse bestuurders noemen als voordeel dat deze zero-emissietreinen stiller zijn dan huidige dieseltreinen.

De waterstoftrein is van het Franse bedrijf Alstom, van het type Alstom Coradia Ilint. De trein is al in gebruik op een lijn in Duitsland. Nederland zou het tweede land zijn waar de waterstoftreinen moeten gaan rijden.