Advertentie
Foto: Universiteit Leiden
Foto: Universiteit Leiden

Elektrische boten brengen bouwmaterialen naar binnenstad Leiden

Tijdens de verbouwing van de universiteit Leiden worden mensen en materiaal via elektrische boten naar de binnenstad gevaren. De gemeente en universiteit denken zo 14.400 minder werkbusritten nodig te hebben en de uitstoot kunnen voorkomen van ruim 11.000 kilo CO2, bijna 50 kilo stikstof en 1,44 kilo fijnstof. 

De universiteit Leiden heeft grootste plannen voor de nieuwe Humanities campus in de binnenstad. In de plannen wordt het Reuvensgebouw groter en kan zo een onderwijsgebouw voor studenten worden. Het huidige Lipsiusgebouw wordt gesloopt en er komt een kleiner gebouw voor in de plaats.  

Dwars door het toekomstige bouwterrein loopt de Witte Singel, waar de materialen kunnen worden afgeleverd. Die kunnen worden opgehaald bij een locatie aan de Lammenschans. Daar moet een zogeheten City Terminal komen. Dat is een overslag waar bouwmaterialen via de weg kunnen worden aangeleverd en bouwafval kan worden afgevoerd. Ook kunnen daar bouwvakkers op de boot stappen naar hun project. 

Voordat het zover is, willen onder meer universiteit Leiden, gemeente Leiden, provincie Zuid-Holland en bouwbedrijf Constructif ervaring opdoen met de renovatie van het universiteitsgebouw PN. van Eyckhof-Van Wijkplaats aan de Steenschuur, een van de kanalen in het centrum. Bij het project is ook bootbouwer KOTUG CityBarge uit Delft betrokken. Die varen sinds 2021 door de Leidse kanalen met een elektrische vuilnisboot. 

De plannen van de universiteit sluiten aan bij de ambities van Leiden voor zero-emissie stadslogistiek (ZES). De gemeente wil vanaf 2025 alleen nog emissieloze bevoorrading toestaan in de stad. Ook is de wens van het gemeentebestuur om de binnenstad autoluw te maken. 

Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen