‘De markt blijkt echter al jaren krap, omdat mensen met stikstofdeskundigheid zeer gewild zijn’, schrijft de minister in de brief. ‘Momenteel werkt Rijkswaterstaat aan het intern opleiden van deskundigen. Dit zal op korte termijn echter niet tot minder vertraging van projecten leiden.’
De Tweede Kamer had het tekort al voorzien en vroeg eind vorig jaar in een motie om samen te werken met gemeenten en provincies. Maar ook die kampen met een tekort, zegt Harbers. Wel hebben de provincies Noord-Brabant en Limburg hulp aangeboden.
Het tekort dwingt het kabinet om keuzes te maken welke projecten eerst kunnen worden uitgevoerd. Daarvoor zijn criteria opgesteld. He verbeteren van de verkeersveiligheid en het oplossen van fileknelpunten staan daarbij bovenaan. Verder geeft de minister voorrang aan projecten die kunnen versnellen en aan projecten die samenhang hebben met andere infrastructurele projecten.
Deze projecten krijgen daarom voorrang:
-
A28/A1 Knooppunt Hoevelaken
-
A1/A30 Barneveld
-
Sluis II Wilhelminakanaal Zuid
-
A4 Haaglanden – N14
-
N35 Nijverdal – Wierden
-
Rotondes Zeeland
-
Brug Itteren
-
N50 Kampen – Kampen
-
A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Knooppunt Gouwe
-
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken
-
Overnachtingshaven Giesbeek Oost
Als de provincie Flevoland stikstofdeskundigen beschikbaar heeft, wordt het project A6 Almere Oostvaarders – Lelystad aan dit lijstje toegevoegd. De minister stelt wel een voorbehoud in. Ook deze projecten kunnen vertraging oplopen door rechtelijke uitspraken. Bovendien moet er wel stikstofruimte beschikbaar zijn voor deze projecten.
Deze projecten worden met enkele jaren uitgesteld:
-
InnovA58 Eindhoven – Tilburg
-
A7/A8 Amsterdam-Hoorn
-
A6 Almere Oostvaarders –Lelystad
-
A1/A35 Knooppunt Azelo – Buren
-
A4 Burgerveen – N14
-
Suurhoffbrug
-
Vaarweg IJsselmeer-Meppel
-
Bovenloop IJssel
-
A67 Leenderheide –Zaarderheiken
-
Ligplaatsen Boven-Rijn – Waal
-
InnovA58 Sint Annabosch – Galder
-
Volkeraksluizen
-
N33 Zuidbroek-Appingedam
-
Ligplaatsen Amsterdam –Lemmer Noord-West
In de brief geeft Halbers aan dat voor sommige trajecten, zoals de N50 bij Kampen, grootschalige werkzaamheden op korte termijn niet mogelijk zijn, maar wel snel maatregelen volgen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Halbers schrijft dat het uitstel zeker tot extra kosten gaat leiden. Hoeveel, kan hij niet zeggen. Die cijfers volgen in het najaar.