‘Gemeenten krijgen hiermee een extra instrument in hun gereedschapskoffer om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in hun stad of dorp. Dat vind ik belangrijk. Afhankelijk van de situatie in hun gemeente kunnen ze er zelf voor kiezen of ze hier gebruik van willen maken’, zegt Heijnen.
De mogelijkheid om korting te geven geldt alleen voor auto’s die tijdens het rijden helemaal geen uitlaatgassen uitstoten, zoals elektrische auto’s en auto’s op waterstof, personenauto’s en bestelbussen. Het geldt niet voor zuinige of hybride auto’s. Momenteel rijden bijna 300.000 van de 9 miljoen auto’s in Nederland volledig schoon. In 2030 zijn dat er naar verwachting zo’n twee miljoen.
Gemeente bepaalt parkeerbeleid
Nederlands parkeerbeleid is per wijk geregeld. Gemeenten gaan over de locaties waar automobilisten voor parkeergelegenheid betalen en hoeveel dat kost. Dat is vastgelegd in artikel 225 van de Gemeentewet. Met de aanpassing van het kabinet kunnen zij vanaf volgend jaar kiezen om korting te geven aan elektrische auto’s.
De korting heeft effect op betaald parkeren op een parkeerterrein, langs de weg en op parkeervergunningen. Gemeenten kunnen de korting geven via parkeerapps of door een extra optie bij de parkeerautomaat.
Op sociale media valt de maatregel niet overal even goed. Volgens veel berichten op Twitter hebben automobilisten van elektrische auto’s de maatregel niet nodig en is het geld beter besteed aan automobilisten die het financieel niet nog niet lukt om naar elektrisch over te stappen.