‘We kijken of we in een privaat-publieke samenwerking iets kunnen doen aan huisvesting in de regio. We gaan zo verschrikkelijk hard groeien’, zegt Monique Mols namens het bedrijf. Ze zegt dat de plannen nog in de kinderschoenen staan. ‘We onderzoeken op dit moment of we door zo’n samenwerking de druk op de huisvesting kunnen doen afnemen.’ Er is nog geen zicht op bedragen, bevestigde Mols berichtgeving in NRC

Het nieuwe hybride werken geeft al soelaas, zegt Mols. ‘Daardoor wonen medewerkers vaker verder weg. We hebben collega’s die in Amsterdam of Duitsland wonen en enkele dagen per week naar Veldhoven komen.’ Toch zal voor veel nieuwe AMSL-medewerkers huisvesting gevonden moeten worden. Volgens Mols is ongeveer een derde van de medewerkers afkomstig uit het buitenland.  

Miljoenen voor betere mobiliteit 

ASML is niet onbekend met publiek-private samenwerking in de regio. Het bedrijf investeert sinds 2018 zo’n 12 miljoen euro in verbeteren van de mobiliteit. ‘Dat hangt vast aan ons mobiliteitsplan: we willen minder werknemers die met de auto komen.’ Een deel van het geld is gebruikt voor het verbeteren van fietspaden en voor een parkeerhub in Eersel. In dat pakket zit ook een bus waarvan ook niet-medewerkers gebruik kunnen maken.’ 

Het kabinet besluit binnenkort of Zuidoost-Brabant extra geld krijgt om een impuls te geven aan wonen en werken. Woensdag praten vijf ministers met de regio om te zien wat er moet gebeuren in de mainport. ASML hoopt dat de ministers die officiële titel van de brainport Eindhoven meer inhoud kunnen geven. ‘Daar mogen we nog wel meer van merken. We zijn nog steeds op deuren aan het kloppen en moeten dat harder doen dan bijvoorbeeld de Randstad.’ 

ASML maakt chipmachines en profiteert van de wereldwijde chiptekorten. Vorig jaar maakte het Veldhovense bedrijf een winst van 5,8 miljard euro op een omzet van 18,6 miljard.