De stad telt meerdere aanbieders van deelvervoer. Zo is er een e-deelfiets of deelscooter van TIER, één van de 150 e-deelbakfietsen van Cargoroo of een deelauto van Mywheels of SIXT. Die zijn te boeken via de Gaiyo-app. Liever een GreenWheels of een auto van We Drive Solar? Ook die doen mee met de actie, zegt Utrecht, maar dat gaat niet via Gaiyo.
De gemeente heeft geld uitgetrokken voor 2300 deelnemers, dus in totaal 92.000 euro. Mensen kunnen zich aanmelden zolang de voorraad strekt en uiterlijk tot 31 juli, zegt de gemeente. Het tegoed is drie maanden geldig anders, gaat het resterende bedrag terug naar de stad.
Tegoed bij inschrijving app
De gemeente werkt voor deelvervoer samen met de app Gaiyo. De app-maker betaalt alle aanmeldingen van bewoners uit de wijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern. In deze wijken loopt sinds september 2020 een proef met Mobility as a Service (MaaS). Zo’n 2000 Utrechters hebben zich ingeschreven voor de app, waarvan een kwart uit deze twee wijken.
Volgens de stad neemt het aantal gebruikers van deelvervoer toe. In 2021 had 10 procent van de huishoudens gebruikt gemaakt van een deelauto via een aanbieder. Dat is exclusief het informele netwerk via bekenden of een aanbieder als SnappCar, die gebruikmaakt van privé-auto’s van particuliere aanbieders. In 2019 was dat nog 6 procent. Vorig jaar maakte 17 procent gebruik van deelmobiliteit, ook hier exclusief het informele netwerk.
Utrecht heeft nog plek voor een aanbieder van een fiets. Die moet het dan doen zonder speciale stallingen, zegt een woordvoerder. Daarvoor is geen plek in de stad. Ook kan er geofencing worden geëist. Dat betekent dat fietsen geweerd worden in bepaalde delen van de stad en daar ook niet neergezet kunnen worden.
Over de komst van deelstepjes denkt Utrecht nog na. De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) geeft die mogelijkheid wel vanaf 2023.