‘Dit is het eerste e-bikesysteem in Nederland dat de grens over gaat. Daar zijn we trots op. Het is een fysieke en symbolische versterking van onze verbinding met het Duitse Aken en moet een impuls zijn voor duurzaam woon-werkverkeer en toerisme’, zegt Richard de Boer, burgemeester van Landgraaf en vicevoorzitter van de Stadsregio Parkstad Limburg.

Samen met Nederlandse en Duitse partners opende De Boer op woensdag de eerste deelfietsstations. Op dit moment zijn er twintig operationeel, in elke Parkstadgemeente minimaal één. Met deze stations zijn de Parkstadgemeenten beter aangesloten op de StädteRegion Aachen, net over de Duitse grens. Daar zijn al ongeveer honderd deelfietsstations operationeel.

De Parkstadstations liggen in de buurt van bestaande ov-knooppunten, om multimodaal vervoer te stimuleren. Van centrum Heerlen naar centrum Aken is het ongeveer een half uur fietsen. Zo’n ritje kost €1,50, waarmee het deelsysteem een betaalbaar alternatief moet zijn voor de auto.

Europese arbeidsmarkt

Het e-bikedeelsysteem is onderdeel van een brede aanpak in Parkstad om de brede welvaart te verbeteren. De regio werkt al een aantal jaar aan kansen voor meer economische integratie met universiteits- en techstad Aken en het Duitse achterland. Wij liggen niet onderaan in Nederland, maar in hartje Europa, wordt in Parkstad vaak gezegd. De e-bikes moeten het voor inwoners aantrekkelijker en duurzamer maken om naar werk over de grens te fietsen, en zo de euregionale arbeidsmarkt versterken. Daarom is er ook vanuit de Regio Deal Parkstad Limburg een financiële bijdrage geleverd aan de realisatie van het netwerk.

Om het grensoverschrijdende woon-werkverkeer verder te stimuleren, worden samenwerkingen gezocht met bedrijven in de regio. Die kunnen een station voor hun bedrijfslocatie laten plaatsen. ‘Dit biedt kansen voor bedrijven’, zegt Bernhard Mayers, directeur van Velocity Mobility. ‘In Duitsland werken we al samen met grote bedrijven als Ford, Umlaut en Generali. Zij hebben stations voor de deur. In Parkstad is er nu een station bij de Brightlands Smart Services Campus en zijn er uitbreidingsplannen voor nog eens vijf extra stations op bedrijventerreinen in de regio.’

In de toekomst moet het e-bike deelsysteem over de rest van Zuid-Limburg, het Heuvelland en andere delen van de Euregio uitgebreid worden. Zo moet één netwerk over meerdere landsgrenzen heen ontstaan. De exploitatie van het e-bike deelsysteem is in handen van Velocity Limburg. Het is onderdeel van moederbedrijf Velocity Aken, dat de laadstations in Aken beheert.