Vraag hier de Speciale editie over groen kapitaal gratis op
Artist’s impressie van de nieuwe stadswijk Park Groenewoud aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Gemeente Utrecht

Utrechtse Bazaar en asfaltcentrale maken plaats voor 1.500 woningen in tien-minuten-wijk

De gemeente Utrecht is gestart met de sloop van de voormalige Utrechtse Bazaar. In 2023 start hier de bouw van 1.500 woningen voor de groene stadswijk Park Groenewoud. Naast Park Groenewoud komt nog eenzelfde wijk met nog eens 2.000 extra woningen. De wijken moeten vormen naar het idee van de tien-minuten-stad.

Het hallencomplex van de Utrechtse Bazaar aan de Groenewoudsewijk gaat tegen de vlakte. Ook wordt de Asfaltcentrale Utrecht (ACU) ontmanteld. Dat laatste was de reden waarom er in het gebied nog niet eerder gebouwd kon worden. Nu de ACU geen obstakel meer vormt, start de gemeente met sloopwerkzaamheden.

In het gebied moet de nieuwe wijk Park Groenewoud komen. De wijk telt 1.500 woningen, twee parken, een school, kinderopvang, een gezondheidscentrum en andere voorzieningen. Het aanbod van woningen is uiteenlopend: zo komen er appartementen, huizen met een tuin, atelier- en waterwoningen en tiny houses. De helft van alle woningen wordt sociale- of middenhuur, het overige aanbod wordt huur of koop in de vrije sector. De eerste woningen moeten in 2023 gebouwd worden.

De nieuwe wijk is een goed voorbeeld van ‘nieuw wonen’ in een groene gebiedsontwikkeling. Park Groenewoud wordt volgens plannen autoluw met aan de rand een Mobiliteitshub XL met ruimte voor 2.000 auto’s Vanuit hier kunnen bewoners via verschillende deelvervoeropties en openbaar vervoer naar andere delen van de stad. In de wijk zelf zullen dus minder wegen en parkeerplekken komen. Dat schept volgens de gemeente meer ruimte voor groen, maar ook voor 200 extra te realiseren woningen.

De variatie aan verschillende voorzieningen moet de wijk ook vormen naar het idee van de tien-minuten-stad, waarin bewoners op minder dan tien minuten afstand reizen wonen van bepaalde functies zoals onderwijs of retail.

Papendorp Noord

Het ontwikkelplan voor de nieuwe wijk haakt in op de aangrenzende (geplande) nieuwe wijk Papendorp Noord, met 2.000 woningen en aanbod van winkels, horeca en andere voorzieningen. In totaal bieden de twee wijken 3.500 woningen aan. Volgens de gemeente moeten de twee wijken met elkaar in verbinding staan om inwoners van de twee gebieden van elkaars voorzieningen gebruik te laten maken.

Een voorbeeld hiervan is de Mobiliteitshub XL. Inwoners van Park Groenewoud en Papendorp Noord, maar ook van bestaande autovrije wijken als Beurskwartier en de Merwedekanaalzone, kunnen van de hub gebruik maken. De bouw van Papendorp Noord start een jaar later in 2024, volgend op de bouw van Park Groenewoud en de mobiliteitshub.

Waar Groenewoud meer een woonwijk wordt, moet Papendorp Noord een meer stedelijk karakter krijgen met 75.000 vierkante meter kantoorruimte en meer ruimte voor autoverkeer. Volgens huidige ontwikkelplannen bestaan de 2.000 woningen uit ruim 1200 huurwoningen, waarvan 800 sociaal en 420 middelduur. Daarnaast komen er 780 koopwoningen te staan.

Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen