Advertentie
Paul van de Velde

CBS: vorig jaar meer winkels, toename vooral in food

Veel boekwinkels sloten vorig jaar de deuren, maar we zien wel een toename van bakkerijen en supermarkten in het straatbeeld. Die groei in de foodsector past in het algehele beeld. Op 1 januari 2022 waren er 838.000 fysieke winkelvestigingen in Nederland en dat zijn er 655 meer dan een jaar eerder. Hiermee steeg het aantal winkels voor het eerst sinds 2010, blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.

Met voorsprong de grootste groep bestaat uit kledingwinkels, goed voor ruim 16 procent van alle fysieke winkels, berekende het CBS. Toch komt de grootste groei voor rekening van winkels in brood, banket en zoetwaren. Die groeiden met 4,7 procent het meest in aantal. Daarna volgen supermarkten en winkels in overige voedingsmiddelen (beide 4,4 procent). 

De groei van de winkels in food zorgde er niet voor dat er meer winkels zijn dan in 2010. Toen waren er ruim 13.000 fysieke winkels meer in het straatbeeld dan nu. Vergeleken met twee jaar geleden, net voor de coronacrisis, nam het aantal winkels vorig jaar met 0.7 procent af.  

De stijging van het aantal winkels vond plaats in iets meer dan de helft van de gemeenten. Procentueel gezien deden vooral Vlieland, Bergen en Renswoude het erg goed, met bijna een vijfde meer winkels. In Oostzaan en Lopik daarentegen sloot bijna tien procent van de winkels de deuren. Onder de grote steden was er vooral groei in Haarlemmermeer (4,3 procent) en Nijmegen (2,5 procent). 

Op provinciaal niveau was de groei het sterkst in Zuid-Holland (1,5 procent) en Overijssel (1,2 procent). Alleen in Groningen nam het aantal winkels af (-0,7 procent). Webwinkels blijven het overigens goed doen. Net als in 2020 steeg het aantal webwinkels in 2021 opnieuw fors, met 28 procent.

Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen