De brug over de Nieuwe Wetering werd eind 2019 als proef voorzien van een infraroodsysteem voor de verwarming van het wegdek. Sensoren namen de temperatuur op, zodat de brug automatisch werd verwarmd. Dat was nodig, omdat de brug tijdens vorst erg glad werd. Het gaat om een belangrijke schakel in regionale fietsroutes. De gemeente wilde zorgen voor meer comfort en hoopte dat de verwarming ongelukken zou voorkomen. 

Al vanaf de start leek er geen zegen te liggen op het systeem. Zo knapten de verwarmingselementen tijdens wegwerkzaamheden en reed een vrachtwagen in 2020 de stoomvoorziening aan gort. Daardoor viel het systeem op de Hoevenbrug deels uit. In dagblad De Stentor zeggen omwonenden dat het systeem ook maar matig hielp. Zo bevroor het wegdek alsnog bij strenge vorst en werd daarom ook gestrooid. 

Volgens de gemeente is dat niet de reden om de pilot te stoppen. ‘De kosten voor het systeem vallen veel hoger uitvallen dan gedacht’, zegt een woordvoerder. ‘Berekend was dat voor het wegdekverwarmingssysteem, bij een gemiddelde winter, ongeveer 5.000 kwh gebruikt zou worden. In werkelijkheid bleek de benodigde energie zo’n 12.000 kwh.’ Bovendien zijn de energieprijzen enorm gestegen, ongeveer drie keer hoger dan Zwolle had gedacht. 

De proef met het verwarmde wegdek zou in eerste instantie vijf jaar lopen. Het geld kwam van de gemeente en de provincie. Het werd aangelegd door ingenieursbedrijf Sweco. Door voortijdig de stekker uit de pilot te trekken, blijft de proef binnen budget. Gladheid van het brugdek wordt voortaan bestreden door ouderwets te strooien.