Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij Heerema, zegt Koos-Jan van Brouwershaven, CEO van Heerema. ‘Door het aansluiten op walstroom verminderen we onze totale impact met 5 procent. Daarmee voldoen we aan onze doelstelling voor het eerste jaar.’ Zijn twee kraanschepen, de Thialf en de Sleipnir, krijgen de stroom direct van windmolens. Die staan naast de haven.
Voor de walstroom op de Landtong Rozenburg was zeven jaar voorbereidingstijd nodig. Zo was 16 kilometer aan extra bekabeling nodig aan boord van de schepen en is een onshore E-house gebouwd. Er zitten meer dan 40.000 werkuren in dit project, het eerste in zijn soort bij Eneco. De energiemaatschappij zorgde al wel voor walstroom voor binnenvaartschepen, maar nog niet op deze schaal voor de zeevaart.
Walstroom in duurzame strategie
De walstroom maakt deel uit van de strategie van gemeente en het havenbedrijf voor de transitie naar een schonere scheepvaart. De ambities zijn groot. Minimaal 90 procent van de offshore, ferry’s, cruise- en roll-on-roll-off-schepen en containerschepen in Rotterdam moet in 2030 gebruikmaken van walstroom. Dit scheelt volgens de gemeente de uitstoot van ongeveer 200.000 ton CO2 en 2.500 ton stikstof.
Het project bij Rozenburg is niet de eerste walstroom in de haven. Zo liggen er walstroomaansluitingen voor de binnenvaart en beschikt de terminal van Stena Line in Hoek van Holland over walstroom. Voor de Lloydkade en de Parkkade liggen de plannen klaar voor een walstroomaansluiting voor kleine zeeschepen.
Daarnaast investeert de gemeente in een walstroominstallatie bij Cruise Port Rotterdam. De circa 100 cruiseschepen die daar jaarlijks aanmeren, zorgen voor veel luchtverontreiniging in de stad. De verwachting is dat zo’n 65 procent van de cruiseschepen gebruik kan maken van de toekomstige walstroomaansluiting.
Ten slotte onderzoeken de gemeente en het Havenbedrijf Rotterdam de aanleg van walstroom op vier Rotterdamse terminals en komt er een proef naar de inzet van mobiele walstroom voor kades met weinig ruimte, zoals containerterminals.