‘Albert Heijn, Coolblue, PostNL, Picnic, noem maar op. Daar komen nu ook Jumbo en Plus nog eens bij. Ik verwacht een explosie in het aantal bestelbusjes op de weg. Zeker op de zaterdag en zondag zal de klant dit ervaren', laat Ploos van Amstel weten aan Distrifood.
Samenwerking
Ploos van Amstel maakt zich ook om andere redenen zorgen. ‘Geen enkele partij in food verdient op dit moment geld met bezorgen. Alleen daarom is het al niet te verklaren waarom iedereen met zijn eigen busje rondrijdt. Samenwerking is noodzakelijk. Verder moeten supermarktketens ook gaan nadenken over het type voertuig. Een goed voorbeeld is Picnic, met hun light electric vehicles: elektrisch aangedreven wagentjes die schoner en kleiner zijn dan de gemiddelde bestelbus. Helemaal goed zijn de cargobikes, die bedrijven als Bubblepost en Foodlogica gebruiken. Wat Jumbo nu van plan is, is naar mijn mening dus geen goed idee.’
Op slot
De bedrijfseconoom denkt ook dat burgers vaker bij de gemeente aan de bel zullen trekken vanwege overlast. ‘Ik verwacht dat bewoners die aan de aanvoerstraten in woonwijken wonen vaker hun beklag gaan doen bij raadsleden. Ik zou er niet van opkijken als op den duur straten "op slot" gaan voor bestelbusjes.’
De tegenbeweging
Ploos van Amstel constateert ook al een soort tegenbeweging. ‘Je ziet in Amsterdam een concept als Buurtmus. Vanuit een centrale hub gaat die partij de hele dag pakjes van verschillende bedrijven bezorgen in de binnenstad van Amsterdam. Dat gaat in de loop van het jaar gebeuren. Het gaat hierbij louter om pakjes, niet om bestellingen van partijen uit de foodbranche. In feite zou je het kunnen vergelijken met de service van de aloude SRV-wagen.’
Beeld: Patrickvangils