‘De circulaire economie is een keten van samenwerkende partijen. Het is ook lastige materie om te begrijpen. Hoe leuk is het dan om een bordspel met elkaar te spelen, zodat je mogelijkheden ziet’, zegt spelontwikkelaar en vestigingshoofd Ingrid Bolier van Witteveen en Bos. ‘Het spel biedt projectteams op een toegankelijke manier overzicht. Ze kunnen zo beter sturen op circulariteit in gebiedsontwikkelingen.’
Tijdens het spel, dat ook digitaal te spelen is, krijgen deelnemers de opdracht om grondstoffen te beperken door maatregelen te kiezen. Die staan op een kaart. Elke maatregel heeft een andere impact op bijvoorbeeld klimaatadaptatie, energiegebruik of het leefmilieu. ‘Leg een kaartje neer en zie de impact op het gebied’, legt Bolier uit. De winnaar is degene die de mooiste stad bouwt’. En dat valt nog niet mee. ‘De eerste keer dat ik het zelf speelde, ging ik failliet.’
Spel maakt complexiteit inzichtelijk
Jack van Haperen van Stichting Breda Circulair heeft het spel ook gespeeld. Hem viel dankzij het spel op hoe vreselijk complex gebiedsontwikkeling is. ‘Ik adviseer bedrijven over de circulaire economie en materiaalgebruik, maar dit is nog wel een tandje ingewikkelder’, zegt hij. ‘Dit spel maakt het duidelijk dat er heel veel keuzes zijn’, zegt Van Haperen.
‘Als ik voor deze optie kies, dan kun je met minder materiaal bouwen. Maar dan is de levensduur wel weer korter’, zegt Van Haperen. ‘We moeten zo’n project over de hele levenscyclus bekijken. Dan pas kun je de balans bekijken. Dat zit ook in het spel’, zegt hij. ‘Juist aan tekentafel kun je het meeste impact hebben op circulair gebied.’
Breda en provincie Noord-Brabant
Ingrid Bolier heeft het spel ontwikkeld met hulp van de gemeente Breda. Die heeft haar vinding omarmd en laat ambtenaren met het spel nadenken over gebiedsontwikkeling en de circulaire economie. Inmiddels staan ook sessies met ambtenaren Noord-Brabant op het programma en zijn er contacten met andere gemeenten.
‘Groen, de straat, water. Daar gaat het over’, zegt Bolier. Kennisdelen staat daarbij centraal. ‘Hoe draag je over wat in je hoofd zit? Dat kan via dit spelletje. Gooi die kennis maar naar buiten.’