‘Met onze tool ADAPT Wegen creëren we snel en automatisch een compleet overzicht van alle assets met hun fysieke en visuele staat’, zegt Tycho van der Scheer, business consultant van BAM Infra Nederland. ‘Zo weten we precies wat er met de weg aan de hand is.’ Volgens BAM is hun methode efficiënter en nauwkeurig dan met menselijke waarneming mogelijk is.
‘We kijken niet alleen naar het asfalt, maar ook naar de geleiderails, de verkeersborden, de markeringen of de hectometerpaaltjes’, zegt Van der Scheer. ‘In een dashboard zie je in één oogopslag of er onderhoud nodig is en waar. Tot in de kleinste details.’ Die analyse is nieuw, zegt BAM. Camera-auto’s en sensoren zijn al wel bestaande technologie.
BAM heeft het programma met een aantal partners ontwikkeld. Onder meer wegbeheerders hebben geholpen, laat het bedrijf desgevraagd weten. ‘Die zijn erg blij met de tool. Ze hoeven niet langer de weg af te sluiten om onderhoudspunten te markeren op de weg. Dat scheelt tijd en is veiliger.’ Bovendien hoeven maintenance engineers en inspecteurs niet langer wegen te schouwen, waar geen schade is. ‘Ze kunnen zich direct focussen op de schades waar onderhoud nodig is.’