De INRIX Traffic Scorecard laat zien dat automobilisten in Nederland vorig jaar gemiddeld 39 uur kwijt waren aan files. Dat is 1,5 uur minder dan in 2014. Ondanks een algehele daling in de hoeveelheid files blijft Nederland tweede op de lijst van Europese landen met de hoogste filedruk. De lijst wordt aangevoerd door België, waar automobilisten gemiddeld 44 uur vaststonden in het verkeer.
Positie Europees land 2015 |
Positie Europees land 2014 |
Land |
Gemiddeld aantal file uren 2014 |
Gemiddeld aantal file uren 2015 |
Verschil met 2014 in uren |
1 |
1 |
België |
51 |
44 |
-6,3 |
2 |
2 |
Nederland |
41 |
39 |
-1,5 |
3 |
3 |
Duitsland |
39 |
38 |
-0,7 |
4 |
4 |
Luxemburg |
34 |
33 |
-0,9 |
5 |
6 |
Zwitserland |
29 |
30 |
+1,2 |
6 |
5 |
Verenigd Koninkrijk |
30 |
30 |
-0,1 |
7 |
7 |
Frankrijk |
29 |
28 |
-0,3 |
8 |
8 |
Oostenrijk |
25 |
25 |
+0,4 |
9 |
9 |
Ierland |
24 |
25 |
+0,5 |
10 |
10 |
Italië |
20 |
19 |
-0,6 |
11 |
11 |
Spanje |
17 |
18 |
+0,2 |
12 |
12 |
Portugal |
6 |
6 |
-0,2 |
Meeste filevertraging rondom Utrecht
Amsterdam zag de grootste daling in filevertragingen. Het gemiddeld aantal verloren uren door verkeersopstoppingen daalde naar 34 in onze hoofdstad, een daling van 17% ten opzichte van vorig jaar. Ook Den Haag (-5%), Rotterdam (-4%) en Groningen (-0,7%) gingen erop vooruit.
Utrecht was in 2015 de stad in Nederland met de hoogste filedruk, terwijl zij in 2014 nog op de vierde plek stond. Weggebruikers in en rondom Utrecht verloren afgelopen jaar gemiddeld 53 uur vast in het verkeer.
Positie |
Stedelijk gebied rond |
Uren kwijt in 2015 |
Verschil met 2014 (in uren) |
1 |
Utrecht |
53 |
+0,1 |
2 |
Den Haag |
48 |
-2,6 |
3 |
Rotterdam |
46 |
-2,1 |
4 |
Amsterdam |
34 |
-7,1 |
5 |
Eindhoven |
30 |
+1,4 |
6 |
Groningen |
22 |
-0,1% |
A13 drukste weg
De INRIX Traffic Scorecard laat ook zien op welke wegen in Nederland de meeste verkeersopstoppingen waren en op welke tijdstippen deze het best kunnen worden gemeden. De A13 tussen Ypenburg en Kleinpolderplein in Den Haag was in 2015 de drukste weg. Bestuurders stonden er gemiddeld 20 uur in verkeersopstoppingen. Automobilisten op de A20 brachten verspreid over een jaar gemiddeld 15 uur in een file door. Dat is net iets meer dan op de A15, waar chauffeurs gemiddeld 13 uur vaststonden.
De 2015 Traffic Scorecard is een maatstaf voor regeringen en steden in Europa en de Verenigde Staten om vooruitgang in het verbeteren van stedelijke mobiliteit te meten. Voor het rapport in 2015 werden verkeersopstoppingen in 13 Europese landen en 96 Europese steden geanalyseerd.