Foto: Henk Monster

RUG: Regionale luchthavens hebben weinig economische waarde, focus op maatschappelijk belang

Andere belangen dan het economisch belang moeten centraal staan in de discussie over het ondersteunen van regionale luchthavens, om de doodeenvoudige reden dat het economisch belang van regionale luchthavens beperkt is. Dat stellen onderzoekers Felix Pot en Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

In de discussie over het ondersteunen van regionale vliegvelden moeten daarom primair maatschappelijke belangen centraal staan. 'Hierbij kan gedacht worden aan de bereikbaarheid van afgelegen gebieden, het ondersteunen van het regionale imago, het streven naar spreiding van passagiers of ander functies van de luchthaven zoal het huisvesten van een vliegschool of het accommoderen van een traumahelikopter', zegt economisch geograaf Pot in een persbericht van de RUG. 'Het wel of niet ondersteunen van een klein vliegveld is een politieke keuze, waarbij alle maatschappelijk belangen gewogen moeten worden. Een puur economische kosten-baten analyse zal in veel gevallen echter negatief uitpakken', aldus Pot.

Dat luchtvaart en economisch groei met elkaar verbonden zijn staat volgens de onderzoekers buiten kijf. Deze relatie is echter een stuk zwakker voor kleinere vliegvelden dan voor grotere luchthavens met een veelvoud aan bestemmingen en aansluitingen. Ook de richting van het verband is niet eenduidig. Vliegverkeer kan economische groei bevorderen, maar net zo goed kan het zijn dat economische groei het vliegverkeer stimuleert, aldus het persbericht.

Voor grotere luchthavens bestaat de duidelijkste aanwijzing, waarbij economische groei en de groei van de luchthaven elkaar opstuwen. Voor kleinere luchthavens is de groei in het vliegverkeer in de meeste gevallen volgend aan economische groei. 'Alleen in economisch achtergebleven maar dichtbevolkte regio’s door bijvoorbeeld de aanwezigheid van een centrale stad is er enige aanwijzing dat kleine luchthavens met een stabiel netwerk economische groei kunnen aanjagen', aldus het persbericht.

Zie ook de volledige publicatie van ‘Small airports: Runways to regional economic growth?

De app van Stadszaken is gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heb je nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van je smartphone of tablet. Een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen