De gemeente Eindhoven gaat aan de slag met psychologische technieken om het gedrag van haar burgers te verbeteren: nudging.

Met een glimlach de straat op 

Eindhoven zet nudging in voor openbare ruimte

De gemeente Eindhoven gaat aan de slag met psychologische technieken om het gedrag van haar burgers te verbeteren: nudging. Openbare ruimte die aanzet tot een lach verbetert het humeur en vermindert overlast, zo is de insteek van het college met het project 'smile factor'.

De gemeente Eindhoven roept in het kader van dit project burgers, kunstenaars en bedrijven op om met goede ideeën te komen die de openbare ruimte een stukje leuker en grappiger maken. Met nudging wil de gemeente met interventies in een bepaalde situatie of omgeving het gedrag van mensen beïnvloeden. 

De afgelopen periode zijn in Eindhoven al meerdere interventies gepleegd om het straatbeeld op te fleuren, zo signaleerde het Eindhovens Dagblad. Op Strijp S zijn verkeersborden aangevuld met ludieke teksten en in de Bennekel zijn objecten versierd met mozaïek. Verder zijn in het centrum en op het station duizenden ballonnen opgehangen en op de nieuwe Emmasingel is men aan de slag gegaan met een geschilderd 3D-voetbalspel. 

Het college hoopt dat dit soort maatregelen leiden tot minder overlast en afval in de openbare ruimte.

De app van Stadszaken is sinds deze week gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heeft u nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van uw smartphone of tablet. Hoofdredacteur Marcel Bayer noemt de app een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen