Ontwikkelingen in Overijssel en Den Haag: barst woensdag de bom op Lelystad Airport?

Woensdag wordt een bijzonder spannende dag voor iedereen die de ontwikkelingen rondom Lelystad Airport volgt. Terwijl in Den Haag de plannen van het nieuwe kabinet bekendgemaakt worden, bereiden de Provinciale Staten in Overijssel mogelijk alvast juridische stappen tegen het Rijk voor. Woensdag stemt de provinciale politiek over een motie om de laagvliegroute over Overijssel naar het vliegveld aan te vechten.

‘Wij kunnen er echt niet van slapen’, reageert Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe over de ontwikkelingen op twee fronten. ‘Morgen wordt het erop of eronder. Een bom die gaat barsten, zo kun je het wel noemen, ja. De afgelopen tijd waren er zoveel dossiers dat het nieuwe kabinet echt wat met Lelystad Airport moet doen. Na alles wat er gebeurd is, kan ik me niet voorstellen dat het vliegveld nog zal uitbreiden…’ 

Maar het zeker weten, dat doet Kloosterziel niet. Want juist de geluiden uit Den Haag lijken erop dat het vliegveld toch gaat uitbreiden. De opbouw naar de climax van woensdag begon namelijk enkele weken geleden met een brief van minister Barbara Visser aan de Tweede Kamer, waarin zij schreef dat er geen alternatieven zijn voor een laagvliegroute over het Vechtdal en Zwolle. Daarmee brak ze een belofte, omdat ze eerder had toegezegd dat er geen laagvliegroute zou komen naar Lelystad Airport en het Rijk op zoek zou gaan naar alternatieven. 

De provincie Overijssel reageerde furieus. Coalitiepartijen CDA, PVDA en oppositiepartijen Partij voor de Dieren, GroenLinks, Fractie Mooi Overijssel en Groep Schönbaum dienden een motie in voor het Provinciebestuur om de laagvliegroute koste wat het kost te voorkomen. Juridische stappen behoren zeker tot die mogelijkheden, vertelt Luuk Folkerts (PvdD) aan RTV Oost. ‘Wat ons betreft gaat alles uit de kast. We hebben de motie voorzichtig geformuleerd omdat het natuurlijk best ver gaat als de ene overheid de andere juridisch wil aanpakken.’ Woensdag volgt de stemming. 

Signalen op rood?

Ondanks de brief van minister Visser eerder deze maand zijn er ook veel signalen die erop wijzen dat Lelystad Airport definitief niet zal uitbreiden. De motie in Overijssel is in dat geval overbodig.

Juridische adviseurs van het demissionaire kabinet adviseerden recentelijk een flinke afname van het aantal vluchten op Schiphol, die niet ineens terecht kunnen op Lelystad Airport. De ongebruikte stikstofruimte die het Overijsselse vliegveld van Schiphol zou overnemen bestaat helemaal niet. Schiphol overschrijdt de grenzen van de maximale stikstofuitstoot zelf namelijk al. Daarnaast oordeelde de rechtbank in Den Bosch een aantal dagen geleden dat een bedrijf überhaupt geen ongebruikte stikstofruimte mag weggeven. 

Tel daarbij op dat Lelystad Airport, ondanks een verwoede poging enkele maanden geleden, ook niet in het bezit is van een natuurvergunning, en het lijkt ondenkbaar dat er woensdag in het regeerakkoord zal staan dat het vliegveld snel zal opengaan voor vakantievluchten. De uitspraak van minister Visser enkele weken geleden zorgt er echter toch voor dat er hoogspanning staat op de dag van morgen. 

De app van Stadszaken is gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heb je nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van je smartphone of tablet. Een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen