‘Wij kunnen er echt niet van slapen’, reageert Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe over de ontwikkelingen op twee fronten. ‘Morgen wordt het erop of eronder. Een bom die gaat barsten, zo kun je het wel noemen, ja. De afgelopen tijd waren er zoveel dossiers dat het nieuwe kabinet echt wat met Lelystad Airport moet doen. Na alles wat er gebeurd is, kan ik me niet voorstellen dat het vliegveld nog zal uitbreiden…’ 

Maar het zeker weten, dat doet Kloosterziel niet. Want juist de geluiden uit Den Haag lijken erop dat het vliegveld toch gaat uitbreiden. De opbouw naar de climax van woensdag begon namelijk enkele weken geleden met een brief van minister Barbara Visser aan de Tweede Kamer, waarin zij schreef dat er geen alternatieven zijn voor een laagvliegroute over het Vechtdal en Zwolle. Daarmee brak ze een belofte, omdat ze eerder had toegezegd dat er geen laagvliegroute zou komen naar Lelystad Airport en het Rijk op zoek zou gaan naar alternatieven. 

De provincie Overijssel reageerde furieus. Coalitiepartijen CDA, PVDA en oppositiepartijen Partij voor de Dieren, GroenLinks, Fractie Mooi Overijssel en Groep Schönbaum dienden een motie in voor het Provinciebestuur om de laagvliegroute koste wat het kost te voorkomen. Juridische stappen behoren zeker tot die mogelijkheden, vertelt Luuk Folkerts (PvdD) aan RTV Oost. ‘Wat ons betreft gaat alles uit de kast. We hebben de motie voorzichtig geformuleerd omdat het natuurlijk best ver gaat als de ene overheid de andere juridisch wil aanpakken.’ Woensdag volgt de stemming. 

Signalen op rood?

Ondanks de brief van minister Visser eerder deze maand zijn er ook veel signalen die erop wijzen dat Lelystad Airport definitief niet zal uitbreiden. De motie in Overijssel is in dat geval overbodig.

Juridische adviseurs van het demissionaire kabinet adviseerden recentelijk een flinke afname van het aantal vluchten op Schiphol, die niet ineens terecht kunnen op Lelystad Airport. De ongebruikte stikstofruimte die het Overijsselse vliegveld van Schiphol zou overnemen bestaat helemaal niet. Schiphol overschrijdt de grenzen van de maximale stikstofuitstoot zelf namelijk al. Daarnaast oordeelde de rechtbank in Den Bosch een aantal dagen geleden dat een bedrijf überhaupt geen ongebruikte stikstofruimte mag weggeven. 

Tel daarbij op dat Lelystad Airport, ondanks een verwoede poging enkele maanden geleden, ook niet in het bezit is van een natuurvergunning, en het lijkt ondenkbaar dat er woensdag in het regeerakkoord zal staan dat het vliegveld snel zal opengaan voor vakantievluchten. De uitspraak van minister Visser enkele weken geleden zorgt er echter toch voor dat er hoogspanning staat op de dag van morgen.