Gemeenten zijn niet goed voorbereid op elektrisch rijden, constateerde adviesbureau Over Morgen onlangs in een onderzoek naar het laadpalenbeleid bij gemeenten. Van der Poel: ‘De vraag naar elektrische auto’s groeit naar 200.000 stuks in het jaar 2020, maar daarvoor is wel een goede laadinfrastructuur nodig.’

Nu is die laadinfrastructuur nog vooral een item bij gemeenten, maar Van der Poel denkt dat de commerciële markt het snel overneemt. ‘De eerste stappen worden op dit moment gezet door bedrijven als Allego en PARKnCHARGE, maar het is duidelijk dat de markt nog in de kinderschoenen staat en dat alleen een goed verdienmodel daar verandering in brengt.’

Kantelpunt

Dat hoeft echter niet lang meer te duren, denkt Van der Poel. ‘Je verdient geld doordat je marge maakt op stroom. Je verkoopt de stroom duurder dan je het inkoopt. Doordat het gaat om centen per verkochte kilowattuur (kWh) moet je wel héél veel kWh verkopen voordat je de investering terug kunt verdienen. Hoe meer stroom je verkoopt, des te sneller heb je je investering terug. Het lastige is dat er nu nog veel hybride auto’s zijn met weinig accuruimte. Die nemen weinig stroom op per keer en daar pak je weinig winst op als een auto daar een nacht staat te laden.’

Van der Poel: ‘De fiscale voordelen op hybride auto’s verdwijnen langzaam en het aantal volelektrische auto’s neemt de komende jaren sterk toe. Bijna alle grote autofabrikanten hebben al een rits aan volelektrische modellen met een grote accucapaciteit aangekondigd. Nu geldt al dat je met twee Tesla’s per dag een heel goede businesscase kunt maken voor je laadpaal.’

Zetje in de goede richting

Dit betekent niet dat gemeenten lekker achterover moeten gaan leunen en wachten tot de laadpalengolf inzet. ‘Er zijn nu al veel elektrische rijders en die moet je eigenlijk stimuleren. In Den Haag zijn ze al goed bezig en zien ze het als een investering in de verbetering van de luchtkwaliteit zonder dat ze zelf de grootste investering hoeven te doen – want die wordt al door de consument gedaan.

Ook zijn de meeste elektrische rijders in Nederland aangewezen op de openbare weg om hun auto op te laden. Als gemeente ben je daar als hoeder van de openbare ruimte voor verantwoordelijk. De gemeente zal dus sowieso spelregels moeten gaan uitzetten over wat wel en niet in deze openbare ruimte mag gebeuren.’

Accu’s op wielen

Het verdienmodel hoeft niet op te houden bij de levering van stroom, denkt Van der Poel. ‘Het is ook heel goed mogelijk dat elektrische auto’s straks stroom terug gaan leveren. In het Utrechtse Lombok zijn ze bezig met sturingsmechanismen om de stroom uit je auto te halen voor bijvoorbeeld je wasmachine. Je krijgt dan een soort accu’s op wielen en het is energieleveranciers heel veel waard om een grote buffer te hebben op piekmomenten.’

Er kleven op fiscaal vlak echter nog wel onzekerheden aan deze constructie. ‘In principe betaal je belasting over de stroom die je opneemt, maar ook over de stroom die je er weer instopt. Hoe deze fiscale barrières worden aangepakt, zal ook voor een groot deel het succes van de laadpalen bepalen. Het kan een van de belangrijkste verdienmodellen worden, maar het is nu nog een van de redenen dat veel commerciële partijen onzeker zijn over deze markt.’

Energiewetgeving

Een ander punt dat een grote invloed op het verdienmodel kan hebben, is de lobby op de energiewetgeving. Als je nu weinig verbruikt, betaal je disproportioneel veel voor je stroom. Maar als je een grootverbruiker bent, betaal je juist disproportioneel weinig. ‘De lobby wil dat laadpalen in een aparte fiscale categorie worden geplaatst – net zoals lantaarnpalen en bushokjes – en dus minder energiebelasting hoeven te betalen. Dit betekent dat makkelijker marges kunnen worden gemaakt met de levering van stroom op laadpalen.’

Op deze pagina leest u meer over de energiewetgevingslobby