KiM: OV en personenluchtvaart pas vanaf 2023 en 2025 weer op oude capaciteit

Het duurt nog minstens twee jaar totdat het aantal reizigers in het openbaar vervoer en met het vliegtuig weer op dezelfde koers is als in 2019. Van alle mobiliteitssectoren zijn deze twee dan ook het hardst geraakt door de coronapandemie, blijkt uit nieuw onderzoek van het KiM.

Voor het overgrote deel van 2020 gold het advies om thuis te werken. Dit advies valt binnen de kantorensector gemakkelijk na te leven, waardoor vooral het kantoorpersoneel vorig jaar veel minder ov-ritten dan in 2019 maakte: zo’n 60 tot 75 procent. In totaal liep de afgelegde afstand per trein in 2020 met 55 procent terug. Bij de bus, tram en metro was dit een afname van 49 procent.

De daling in het autoverkeer bleef in vergelijking beperkt, en nam onder autobestuurders af met 26 procent. Deze daling zorgde voor veel minder files in het coronajaar, ook in de laatste kwartalen. Op het hoofdwegennet nam de extra reistijd door vertraging zelfs vier keer zo sterk af als de omvang van het verkeer, met name in de ochtend- en de avondspits.

De daling van vliegverkeer volgde vooral op de quarantainemaatregelen van andere landen. Naast de officiële beperkingen kozen veel Nederlanders er bovendien zelf voor om op vakantie in eigen land te gaan. Door het uitvallen van vluchten én het wegblijven van reizigers telden de Nederlandse luchthavens maar liefst 71 procent minder passagiersbewegingen in 2020 dan in 2019.

Nederlanders waren niet alleen méér gebonden aan huis, maar gingen ook vaker te voet: we liepen in totaal twintig procent meer in 2020. Door het uitblijven van veel verkeersactiviteit vielen er voor het eerst in jaren ook minder verkeersdoden. Dit gebeurde bij alle vervoerswijzen, behalve bij de fiets. 

In eerder onderzoek van het KiM gaven mensen al aan blijvend meer te gaan thuiswerken, televergaderen en thuis onderwijs te volgen, waardoor het kennisinstituut voorziet dat thuisblijven voorlopig nog aanwezig blijft in onze mobiliteit. Het KiM voorspelt dat de omvang van het wegverkeer op het hoofdwegennet in 2022 of 2023 weer op het niveau van 2019 uitkomt. Reizigers in het openbaar vervoer zullen in 2023, of mogelijk pas in 2025, weer dezelfde afstand afleggen als in 2019. Het totaal aantal luchtvaartreizigers in Nederland zal naar verwachting pas in 2025 weer boven het niveau van 2019 uitkomen.

Goederenvervoer

Het goederenvervoer ondervond minder klappen als gevolg van de maatregelen. Wel viel een deel van sommige internationale goederenstromen weg, en kromp de vraag naar brandstof. De sluiting of beperking van horeca en detailwinkels zorgde er vooral voor dat Nederlanders vaker online spullen en eten bestelden. Dit leidde tot minder bevoorrading van horeca en detailhandel en méér bezorging aan huis. 

De app van Stadszaken is gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heb je nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van je smartphone of tablet. Een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen