Dit blijkt uit een onderzoek van mediabureau Clipit, waarin de 24 grootste steden in Nederland zijn onderzocht op aantal berichten, sentiment en PR-waarde van hun aanwezigheid in alle media
1. Amsterdam: 840.708
2. Rotterdam: 420.884
3. Utrecht: 382.136
4. Den Haag: 302.716
5. Groningen: 287.790
Amsterdam
Amsterdam is opnieuw de meest besproken stad van ons land. Van 7 januari tot 7 maart verschenen er ruim 840.708 berichten over de hoofdstad. Veelbesproken onderwerpen zijn de Huishoudbeurs, de herdenking van de Februaristaking en de aankondiging van het uitzwaaiconcert van Douwe Bob. Maar niet alleen positieve berichten sieren de media. Ook criminaliteit scoort hoog als onderwerp, vooral in Amsterdam Noord. Gezamenlijk goed voor 248 miljoen euro aan PR-waarde.
Rotterdam en Utrecht volgen
Rotterdam en Utrecht, de nummers twee en drie in aantal berichten volgen op onze hoofdstad, met respectievelijk 420.884 en 382.136 berichten, goed voor een PR-waarde van 127 en 121 miljoen.
Maastricht meest geliefd
Van alle onderzochte steden is men het meest positief over Maastricht. Carnaval, Flikken Maastricht en de universiteit worden vaak positief in verband gebracht met de stad. Universiteitssteden doen het overigens allemaal opvallend goed; Utrecht, Eindhoven en Groningen halen de top vijf van steden met het meest positieve sentiment. Groningen is ook de stad met de meeste berichten in verhouding tot het aantal inwoners. Dat is mede te danken aan de tentoonstelling over David Bowie in het Groninger museum.
Clipit onderzocht de berichtgeving rondom de grote Nederlandse steden van 7 januari tot 7 maart door het analyseren van vernoemingen van 25 Nederlandse steden online, in print, op radio en op tv. In totaal werden 5.662.130 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt bepaald aan de hand van een lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve waarde toegekend hebben gekregen.
Bekijk hier de infographic of download de whitepaper.