Zo wordt de geschiedenis in feite teruggedraaid, behalve dat de werf een heuse campus moet worden, zo belooft de naam ‘Dutch Superyacht Tech Campus’, aldus een persbericht van de investeringsmaatschappij. Waar bij de ADM allereerst de nadruk lag op scheepsreparatie en ook machinebouw, met uitzondering van de periode 1950-1965 toen er ook nieuwe schepen werden gebouwd, zullen op de Dutch Superyacht Tech Campus aldus vooral nieuwe jachten worden gebouwd. Daarnaast zullen er op de nieuwe werf ook ‘refits’ en onderhoudsbeurten van superjachten worden uitgevoerd, zowel van particuliere eigenaren als van ander werven, meldt Larendael.

De ADM werd in 1877 opgericht en ging in 1985 failliet, waarna krakers ‘bezit’ namen van het gebied. Die waren deels afkomstig uit de voormalige krakersbolwerken op de Amsterdamse IJ-oevers, die door herontwikkeling moesten wijken. Zij vestigden zich ver van de inwoners die in woonwagens en andere bouwsels woonden op het immense terrein. In de fabriekshallen van de voormalig droogdokmaatschappij werkten bewoners en kunstenaars aan metalen sculpturen van oud ijzer, die ingezet werden op festivals die op het terrein werden gehouden.

In de jaren ’90 kwam het tot een conflict met de eigenaar, die zich met een graafmachine toegang verschafte tot het gekraakte terrein en met de graafbak een hap nam uit de hoek van een van de gebouwen, een litteken dat tot op heden zichtbaar is. Twintig jaar geleden nam de firma Chidda Vastgoed het terrein al over, maar door de aanwezigheid van de krakers kon het terrein niet herontwikkeld worden. Op 7 januari 2019 werd het ADM terrein met de bewoners uiteindelijk toch ontruimd. Bewoners hadden toen al meerdere keren te horen gekregen dat ze weg moesten, maar zo’n vijftig bewoners verzetten zich daartegen.

Eind augustus maakte De Telegraaf bekend dat ondernemer Wil Beelen de werf heeft gekocht voor 86 miljoen euro. Beelen is de man achter investeringsmaatschappij Larendael, dat eveneens de Amsterdam Logistic Cityhub (ALC) ontwikkelde en recent voor 300 miljoen euro doorverkocht aan vastgoedbedrijf CTP.

Vraag naar superjachten neemt toe

En nu moet het gebied dus een campus voor de bouw van superjachten worden. Er zijn momenteel zo’n 5.500 van deze superjachten in de wereld en jaarlijks komen er bijna 200 bij, schrijft Larendael. Er zou met name veel vraag zijn vanuit Amerika, het Verre Oosten, het Midden-Oosten en Oost-Europa. ‘Ons land staat wereldwijd al eeuwen bekend om zijn vele botenbouwers. Met onze kwaliteit, betrouwbaarheid, innovatie en design, hoort Nederland ook bij de bouw van superjachten tot de wereldtop. Superjachten worden ook steeds groter. Alleen al in Nederland zijn in de afgelopen vijf jaar 67 superjachten gebouw met een lengte van meer dan 50 meter. Om deze grote superjachten te kunnen bouwen én onderhouden zijn werven nodig die makkelijk bereikbaar zijn en de juiste faciliteiten hebben’, aldus het persbericht.

De Dutch Superyacht Tech Campus is via het Noordzeekanaal voor superjachten goed bereikbaar. Er worden in totaal zeven overdekte dokken aangelegd, vier grote dokken met een lengte tot 200 meter en drie grote dokken met een lengte tot 155 meter. Voor jachten tot 80 meter komt een jachtlift beschikbaar, waardoor onderhoud op de wal plaats kan vinden. Buiten komt er plek voor het aanmeren van 40 superjachten tot een lengte van 200 meter, met een waterdiepte tot 13 meter.

Met de Dutch Superyacht Tech Campus wil Larendael een omgeving creëren die waar ‘vakmanschap, vernieuwing en duurzaamheid centraal staan’. ‘Door het bieden van schaalvergroting op een locatie die zonder beperkingen bereikbaar is – zowel via het water als via het land, krijgen superjachtwerven en toeleveranciers alle mogelijkheden om de Nederlandse concurrentiepositie in de superjachten-industrie niet alleen in omvang maar ook in kwaliteit verder uit te bouwen’, aldus Wil Beelen in het persbericht.