IVN Natuureducatie, VHG Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NL Greenlabel, Ons Water, Samen Klimaatbestendig, Tuinbranche Nederland, Groene Huisvesters, Stichting Steenbreek, Milieu Centraal, Stichting De Groene Stad en Tuinen van Appeltern zijn de partijen die betrokken zijn bij de campagne om Nederlandse tuinen te vergroenen. 

Met de focus op het najaar als Vergeten Plantseizoen willen de organisaties benadrukken dat niet het voorjaar, maar het najaar de beste tijd is om aan de eigen tuin te werken. In het najaar slaan de planten namelijk beter aan omdat de bodem na de zomer nog warm is en er minder kostbaar drinkwater gegeven moet worden. 

‘In de afgelopen jaren is er vaak een droge lente geweest, waarin jonge plantjes soms wekenlang water moesten krijgen’, valt te lezen in het persbericht. ‘In de herfst regent het gewoonlijk meer en zijn de nachten langer en vochtiger. Nieuwe aanplant droogt minder snel uit, wat veel water geven scheelt. Bomen, struiken, vaste planten en bollen kunnen makkelijker worden geplant of verplant omdat ze in ‘slaapstand’ zijn. De grond heeft meer tijd om aan de wortels te plakken en de wortels hebben meer tijd om zich te ontwikkelen.’

Klimaatverandering

Door klimaatverandering is de heftige en lokale neerslag in de zomer niet meer ideaal voor aanplant in de lente. Daarnaast zorgt extreme droogte ervoor dat tuinbezitters vaker en langer in de tuin moeten sproeien met kraanwater. ‘Daarom is het niet meer wenselijk om in het voorjaar te gaan planten’, concludeert Steenbreek-directeur Roel van Dijk. 

Bij het grote publiek is dat nog niet overal bekend. De actie moet daarom voor meer bewustzijn zorgen. Op zaterdag 16 oktober vindt op het Audrey Hepburnplein daarom een planten-uitdeelactie plaats om meer aandacht te vragen voor de herfst als ideale plantmoment.