De gedeputeerden Fleur Gräper en Avine Fokkens van de provincies Groningen en Friesland richten zich tot de Europese Unie voor hulp bij het financieren van de Lelylijn, een treinverbinding tussen Lelystad en Groningen die door de provincies Flevoland, Drenthe, Friesland en Groningen trekt. De lijn moet een verbinding met het hoofdnetwerk van Europa worden. Vanaf 2024 moet het volgens de provincies mogelijk zijn om in iets meer dan twee uur van Groningen naar de Duitse stad Bremen te treinen.

‘We gaan proberen om de verbinding Amsterdam – Groningen op het hoofdnetwerk van Europa te krijgen,’ zegt gedeputeerde Gräper tegen RTV Noord. ‘We hopen daarnaast Brussel te bewegen om te investeren in allerlei innovatieve oplossingen op het gebied van spoor.’

In Den Haag werden in april dit jaar de bouwstenen voor het Deltaplan voor het Noorden gepresenteerd. De gedeputeerden willen daar met de ontmoeting met de Europese Commissie een Europese dimensie aan toevoegen door het gesprek aan te gaan over de plannen en financiering voor de Lelylijn. ‘Het is een volgende stap in de lobby die we al langere tijd met elkaar aan het voeren zijn’, aldus Gräper tegen RTV Noord.

En er liggen absoluut kansen voor de ambitie van de twee noordelijke provincies. Dit jaar is door de Europese Unie uitgeroepen tot de European Year of Rail. Speciaal daarvoor reizen leden van de Europese Commissie met de Connecting Europe Express, dat op twee september vertrok uit Lissabon en op zeven oktober arriveert in eindbestemming Parijs.

Op drie oktober doet de Europese delegatie station Amsterdam Centraal aan. In een geplande ontmoeting zullen Gräper en Fokkens namens hun provincies pleiten voor de komst van de Lelylijn. Zij zijn overtuigd dat de realisatie van de Lelylijn met de Wunderline een versterkende werking heeft op het treinennetwerk van zowel Nederland als Europa.