Foto: Spoorjan

Overheden investeren miljoenen in Groningse duurzame en autonome mobiliteit

Vanuit het Nationaal Programma Groningen investeren het Rijk, de provincie Groningen en gemeenten bijna tien miljoen in duurzame mobiliteitsprojecten. Dit moet de provincie een stap dichter bij uitstootvrij busvervoer in 2030 brengen.

Het geld gaat naar een viertal projecten. Het betreft het Hive Mobility Center, vijf fieldlabs voor autonoom vervoer, de ombouw van twee Qliner lange afstandsbussen naar een combinatie van waterstof en accu’s en een uitstootvrije acht-persoons rolstoeltoegankelijke OV-bus op waterstof.

Gedeputeerden Nienke Homan en Fleur Gräper-van Koolwijk zijn trots op de nieuwe Groningse initiatieven. Zij presenteerden deze afgelopen vrijdag samen met de betrokken partners Hive.Mobility, het OV-bureau Groningen en vervoersmaatschappij Qbuzz.

De nieuwe projecten richten zich op duurzame mobiliteit, maar wel op verschillende manieren. De Hive.Mobility en de vijf fieldlabs richten zich op kennisversterking, -deling en het ontwikkelen van nieuwe oplossingen. De transformatie van de twee lange afstandsbussen en de ontwikkeling van de rolstoeltoegankelijke OV-bus mikken juist concreet op emissievrij rijden.

Het Hive Mobility Center krijgt een eigen locatie op de Zernike Campus in de hoofdstad van de provincie. Het wordt een innovatiecentrum voor een breed publiek: professionals kunnen er kennis en toepassingen delen en door-ontwikkelen, studenten doen er onderzoek of worden er opgeleid. Om de regio een inkijkje te geven in de innovaties rondom duurzame mobiliteit, is de locatie publiekelijk toegankelijk voor inwoners.

Op vijf locaties wordt met fieldlabs onderzoek gedaan naar autonoom vervoer voor inzet in de dagelijkse praktijk, zowel op het land als in de lucht. De gekozen locaties zijn Groningen Airport Eelde (lucht), Eemshaven (water), twee opstelterreinen in Haren (trein) en Meerstad (bus). De fieldlabs gaan onderling kennis uitwisselen en testgebieden delen. Noord-Nederland is tot nu toe de enige Europese regio waar al de genoemde terreinen op dezelfde plek worden getest.

Voor Qbuzz, busvervoerder in Groningen en Drenthe, komt 1,8 miljoen euro beschikbaar voor het ombouwen van twee Qliners op de lijn tussen Groningen en Emmen. De overstap van een dieselmotor naar een accu en een waterstoftank moet ze emissievrij maken.

De vervoersmaatschappij is ook geïnteresseerd in het onderzoek naar autonoom rijden, zegt Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma tegen RTV Noord. ‘Ons personeelsbestand is gemiddeld ouder dan 50 jaar’, legt hij uit. ‘Maar als het allemaal qua wet- en regelgeving mogelijk is, en het is over de jaren veilig gebleken, kan het een optie zijn.’

Gedeputeerde Homan stelde bij de aankondiging dat Groningen koploper is met groen busvervoer. Tussen 2019 en 2020 groeide het arsenaal van ov-bussen in Groningen en Drenthe met 152 zero-emissie bussen, harder dan elders in Nederland. Deze bussen worden voornamelijk batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch aangestuurd.

De app van Stadszaken is gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heb je nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van je smartphone of tablet. Een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen