In 2014 verleende de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat de vervoerconcessie aan de NS. Hiermee rijdt het bedrijf tot in ieder geval 2025 nog op het Nederlandse hoofdrailnet. In februari dit jaar gaf een ruime Kamermeerderheid aan de NS vanaf 2025 weer minimaal tien jaar een vergunning te willen geven om op het hoofdrailnet te rijden.

‘Dit verbaast me, want daarmee zet de politiek ontwikkelingen langer dan een decennium op slot’, vertelt Arriva Nederland-topman Anne Hettinga aan de Telegraaf. Arriva heeft nu zo’n 75 procent van het regionale vervoer op het spoor in handen, maar met de Randstad en het midden van het land meegeteld, is dit een marktaandeel van slechts negen procent. Het bedrijf wil dan ook graag meedoen in het hoofdrailnet. Hettinga: ‘Het is te gek voor woorden dat in een democratisch land de concurrentie op voorhand wordt uitgesloten om mee te dingen’. Concurrentie is volgens de topman nodig om te innoveren, en om daarmee prioriteit te geven aan de consument. Wel maakte voormalig staatssecretaris Van Veldhoven in juni bekend dat het nog niet zeker is of de nieuwe hoofdrailnetconcessie opnieuw tien jaar gaat duren.

Hettinga benadrukt de ambitie van Arriva om op de mobiliteitsmarkt de beste aanbieder te willen zijn. Eerder gaf het bedrijf al aan om vanaf 2023 nachttreinen naar de Randstad te willen laten rijden vanuit Maastricht en Groningen, iets waar de NS geen poging tot deed. Ook introduceerde het bedrijf dit jaar Glimble, waarmee gebruikers via één app hun hele reis kunnen boeken, via verschillende vervoersopties. Ook Felyx, GoSharing, Uber en de OV-fiets zijn aangesloten.

Eerder spande Facility Management Nederland al een kort geding tegen de NS aan om dezelfde reden. Het oordeel luidde toen dat het Hof van Justitie van de EU moest bepalen of het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de hoofdrailnetconcessie onderhands mag gunnen aan NS. Ook de Europese Commissie liet deze zomer van zich horen, en riep Nederland aan op een betere toegang tot de spoormarkt. Hierbij moest de EU-richtlijn die markttoegang en spoorbeheer regelt beter worden uitgevoerd.