Het gebruik van een elektrische auto is goedkoper dan van een benzinevariant, maar de aankoop ervan is veel duurder. Om aanschaf van een elektrisch voortuig voor particulieren aantrekkelijker te maken, ontstond vanuit het Klimaatakkoord de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze SEPP biedt sinds vorig jaar een subsidie van 2.000 euro voor de aankoop van een tweedehands elektrische auto. Dit geldt voor zowel koop of lease, en voor nieuwe of tweedehands voertuigen in de kleinere of compacte middenklasse. Bij de subsidie ontvangt de koper ook een vrijstelling van wegenbelasting tot 2025.

In 2020 schaften zo 3.000 particulieren met behulp van deze subsidieregeling een tweedehands elektrische auto aan. Dit jaar staat de teller al op 6.750 particulieren, waarmee de beschikbare 13,5 miljoen euro voor gebruikte elektrische personenauto’s medio 2021 volledig is benut. De kans dat nieuwe aanvragen dit jaar nog subsidies ontvangen, is daarmee heel klein. De regeling loopt momenteel tot 1 juli 2025, waarbij het budget voor tweedehands elektrische auto’s volgend jaar met vijf miljoen euro toeneemt. Dit budget is inmiddels veranderd.

‘Veel mensen kijken bij de keuze voor een andere auto eerst naar de tweedehands markt. Die markt komt echt op gang, en dat is belangrijk’, zegt demisinnionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Natuurlijk zou ik willen dat ook de rest van dit jaar meer mensen in aanmerking komen om met subsidie een elektrische auto aan te kunnen schaffen. Maar ik vind het vooral mooi nieuws dat al zoveel mensen met dit steuntje in de rug kiezen voor elektrisch rijden.’

Een helpende factor in de markt is het groeiende aanbod van elektrische auto’s, ook tweedehands. Uit de subsidieaanvragen blijkt zo dat een particulier bij de aankoop steeds meer keuze qua leeftijd en model van de auto heeft. Veertig procent van de gebruikte elektrische auto’s die dit jaar met subsidie is aangeschaft, is maximaal één jaar oud. Een kwart is meer dan vier jaar oud. Veel jonge elektrische auto’s belanden vanuit de buitenland op Nederlandse tweedehandsmarkt.

Ook ontstaat er meer zekerheid voor de koper. Zo worden accu’s van elektrische auto’s steeds beter, en geven dealers vaak nog fabrieksgarantie op de accu van een gebruikte elektrische auto. Dit is positief voor de tweedehandshandel, omdat zorgen over de actieradius en de accu’s van elektrische voertuigen vaak nog reden waren voor autokopers om toch voor een benzineauto te kiezen.

Groeiende markt

Al jarenlang groeit de populariteit van elektrisch rijden, met inmiddels bijna 200.000 elektrische personenauto’s op de Nederlandse wegen, blijkt uit cijfers van het CBS. In het Klimaatakkoord heeft het kabinet afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 zonder uitlaatgassen moeten rijden. Dit kan elektrisch, maar ook met waterstof.

Netbeheerders zijn hard aan de slag om het elektrische rijden te ondersteunen. Er wordt ingezet op de aanleg van nieuwe laadpalen, en ook steeds meer op slimme laadpalen. Deze palen weten bijvoorbeeld wanneer de stroom goedkoper is, zodat de particulier bespaart op laadkosten en tegelijkertijd het elektriciteitsnet wordt ontzien. Ook kunnen de laadpalen gebruikmaken van eventuele zonne-energie, afkomstig van panelen op het dak van de particulier. Deze en meer innovatie uitvoeringen moeten het elektrisch rijden steeds aantrekkelijker maken.