Met de hernieuwde campagne ‘Ontdek alles wat Amsterdam Mokum maakt’ zet Amsterdam bijvoorbeeld net als in 2020 op spreiding van toeristen binnen de MRA in. Vorig jaar bereikte de campagne, die zich inzet om inwoners de regio te laten herontdekken, meer dan 500.000 personen, dit jaar hoopt het op meer.

Geen woord wordt er in het beleidsdocument gerept over buitenlands toerisme, omdat de coronamaatregelen nog voor te veel onzekerheid zorgen om een internationale campagne te lanceren. ‘Tot het einde van de zomervakantie proberen we de inzet verder uit te breiden als de coronamaatregelen dat toelaten’, staat er wel.

Hetzelfde geldt voor Utrecht. De focus van de vrijetijdscampagne 'Buitenleven in Utrecht' van de provincie verlegt zich aan het einde van de zomer deels naar België en Duitsland. In het najaar krijgen andere Europese landen ook aandacht. Ook hier geldt echter dat eventuele coronarestricties nauwlettend in de gaten gehouden worden. Utrecht Marketing pakte vorig jaar uit met de stadscampagne 'Vakantie in ons stadsie', dit jaar is het nog even afwachten wat ze gaan doen.

Zakelijk toerisme

Als we naar zakelijk toerisme kijken, dan zien we dat de bezoekersaantallen van voor corona nog uitblijven. De provincie hoopt dat dat vanaf dit najaar weer zal aantrekken. Dan start ook een campagne die zich richt op de branding van de provincie Utrecht als zakelijke bestemming. Juist voor Utrecht is het zakelijk toerisme belangrijk, met o.a. de aanwezigheid van de Jaarbeurs. Eerder vertelde Sebastiaan Weijmans van Utrecht Marketing al dat Utrecht Marketing er alles aan doet om zakelijke contacten te bewaren voor na de coronacrisis

Elsje van Vuuren, woordvoerder van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, denkt dat de brandingcampagne van de provincie Utrecht er verstandig aan doet door zich nu al te richten op zakelijk toerisme voor 2022. ‘Een jaar later blijft zakelijk toerisme nog wel achter. Zolang het advies nog steeds is om thuis te werken, zullen de congressen in noodweer verkeren. Daarom denk ik dat het goed is dat Utrecht tijdig is begonnen met inspireren en bewustwording van kanten. Klanten kunnen dan zien dat de plekken er weer klaar voor zijn, als het weer kan’, zegt ze.

Vakantiemonitor

De vakantiemonitor laat zien dat bijna vijftig procent van de Nederlanders binnen Nederland op vakantie wil gaan. Tachtig procent van hen deed dat vorig jaar ook al. Andersom valt op dat, in tegenstelling tot voor corona, steeds meer Duitsers en Belgen Nederland als vakantieland kiezen. Maar of dat gevolg is van Nederlands stedenbeleid?

Van Vuuren: ‘De (internationale) coronamaatregelen hebben de grootste invloed op het gedrag van de mensen. Natuurlijk spelen campagnes zoals die in Amsterdam en Utrecht ook een rol. Het inspireert mensen om er naar toe te gaan. Maar het laat zich moeilijk uitdrukken in cijfers.’

Hoe het binnenland toerisme er in de komende jaren uit gaat zien, is niet bekend. De verwachting is echter wel dat ook na corona Nederlanders vaker voor een vakantie in eigen land zullen kiezen. ‘Waar we op hopen is op een gevarieerde bezoekersmix. Internationale reizigers geven namelijk meer uit dan Nederlanders.’