Andere projecten waarin de EC investeert zijn onder meer een innovatief infrastructuurknooppunt op waterstof voor openbare bussen en particuliere gebruikers in de stad Barcelona, en een vloot aan elektronische en waterstofbussen in Lyon. ‘Elk project is cruciaal in de Europese transitie naar een duurzaam en slim mobiliteitsnetwerk’, zegt Adina Valean, Europees commissaris voor Transport.

Drie andere projecten focussen zich op het verbeteren van het spoorvervoer, door het ondersteunen van het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Dit is een geharmoniseerd commando- en controlesysteem voor treinen dat, als het eenmaal volledig in de hele EU is geïmplementeerd, naadloos grensoverschrijdend treinverkeer mogelijk maakt en tegelijkertijd de veiligheid en de efficiëntie verhoogt.

Particuliere financiering in combinatie met Europese steun

Met de toevoeging van acht nieuwe investeringen vallen nu in totaal 44 projecten onder de Connecting Europe Facility. Dit is een belangrijk EU-financieringsinstrument om groei, werkgelegenheid en concurrentievermogen te bevorderen met gerichte investeringen in infrastructuur op Europees niveau. Hierbij wordt particuliere financiering gecombineerd met Europese steun.

Investering Groningse waterstoftreinen

Eerder dit jaar maakte de Europese Unie al bekend 25 miljoen euro uit te trekken voor de aankoop van vier waterstoftreinen en de bouw van een waterstoftankstation in de stad Groningen. De vier treinen gaan rijden op de Noordelijke Lijnen in Groningen en Friesland. Het tankstation zal aanvankelijk alleen deze treinen bedienen, maar kan op termijn mogelijk ook door het wegverkeer en de binnenscheepvaart gebruikt worden.

Tegen 2025 wil de provincie Groningen de waterstoftreinen inzetten in de reizigersdienst, wat binnen Nederland nog niet eerder is gebeurd. Ook heeft de provincie plannen met de waterstoftrein voor de toekomstige Wunderline naar Duitsland. Hiervoor wil Groningen nog dit jaar starten met de werkzaamheden aan het spoor tussen Hoogezand en Winschoten. In 2035 wil de provincie alle Groningse dieseltreinen vervangen met treinen op waterstof.

Dat Groningen hoog inzet op waterstof is niet gek. Na decennia van aardgaswinning in Nederland wordt de gaskraan nu langzaamaan dichtgedraaid. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er uiterlijk in 2030 geen druppel gas meer uit de bodem komt. Door in te zetten op waterstof kan niet alleen de ondergrondse gasinfrastructuur opnieuw benut worden voor mobiliteit, maar kunnen ook huizen en uiteindelijk wijken met de duurzame technologie worden verwarmd.