Check, Felyx, GO Sharing (e-scooters), Donkey Republic (e-bikes), Watertaxi, Lime (fietsen), BAQME (elektrische bakfietsen) en MyWheels (auto’s) zijn de acht partijen die de samenwerking met de RET aangaan. De eerste vier deden dat vorig jaar al, de laatste vier sloten recentelijk aan.
In de RET Real Time App kunnen reizigers nu al zien of er deelscooters of deelfietsen aanwezig zijn als zij met de metro, tram of bus hun bestemming hebben bereikt, maar het reserveren gaat voorlopig nog altijd via allerlei individuele apps. Niet goed genoeg, vindt de RET. Het is een van de redenen dat voorlopig (en voornamelijk) jongeren nog gebruikmaken van deelmobiliteit.
Een nieuwe overzichtelijke app, waarmee je alles voor jezelf kunt regelen, moet dat veranderen. In combinatie met allerhande kortingsacties moet het vervoer voor iedereen makkelijker worden. De RET ontwikkelt daarom in samenwerking met NS, HTM en Siemens Mobility een MaaS-platform dat het straks voor elke app-aanbieder mogelijk maakt om zo veel mogelijk mobiliteitsdiensten aan elkaar te knopen.
Maurice Unck, directeur van RET: ‘De techniek klinkt nog redelijk ingewikkeld, maar dat is ook techniek. Als het eenmaal werkt, dan weet je snel niet meer beter. We zijn er hard mee bezig, en als het goed profiteren reizigers in heel Nederland hier straks van. Wel zo handig als bijvoorbeeld Groningers die naar Rotterdam komen precies weten hoe ze de app moeten gebruiken. Daarom werken de NS en HTM hier aan mee.’
‘Door het financieel aantrekkelijk te maken kunnen we shared mobility ook voor een groter publiek aantrekkelijk maken. Via de app kun je dadelijk goedkopere abonnementencombi’s afsluiten. En een welkomstactie, natuurlijk.’
Gemeente blij met samenwerking, deelmobiliteit maakt ruimte vrij
De gemeente Rotterdam is ook bij de samenwerking betrokken. Judith Bokhove sprak vanuit haar functie als wethouder Mobiliteit, Jeugd en Taal over de rol van haar gemeente: ‘Wij konden de parameters aan elkaar verbinden en de waarde uitleggen van een samenwerking. In principe zijn het natuurlijk ook concurrerende bedrijven.’
Verder ziet Bokhove de samenwerking natuurlijk graag gebeuren. Met 50.000 woningen op de planning in Rotterdam voor de komende jaren, plus een brandbrief van de Zuid-Hollandse gemeenten over het voortbestaan van het openbaar vervoer in de regio, is elk middel om het vervoer in de stad makkelijker te maken zeer welkom.
‘Misschien is dit ook wel een kleine reactie op die brandbrief, ja’, vertelt Bokhove. ‘We moeten de samenwerking in ieder geval zien als een signaal dat we druk bezig zijn met het openbaar vervoer in Rotterdam. Ondanks dat er meer moet gebeuren, brengt deelmobiliteit voor nu alvast meer ruimte in de stad.’
De voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, Steven van Eijck, sprak wat dat betreft over de eerste stap in het realiseren van een ‘drieklapper’. Een goed bereikbare stad moet volgens hem namelijk goed bereikbare hubs hebben, fysiek slim georganiseerd zijn en dus digitaal verbonden zijn. De aanstaande app is hiervoor de eerst geslagen klapper.