Het gesprek met Ferlemann, dat uitgezonden werd in FryslânDOK Spoarsykje, maakte veel tongen los in het noorden van het land. De staatssecretaris zei onder meer dat een verbinding naar Hamburg vanuit Groningen ‘niet voor de hand lag’ en dat er ‘te weinig passagiers zouden zijn om de spoorlijn rendabel te maken.’

‘Groningen-Oldenburg is alleen geschikt voor een regionale spoorverbinding. Die kun je wel wat uitbreiden en verlengen tot Bremen, maar meer zit er niet in. Alle treinen uit Scandinavië zullen in de toekomst over Hannover of Osnabrück rijden. Een sneltrein vanuit Scandinavië via Hamburg naar Groningen ligt niet voor de hand’, concludeerde hij. 

Een grote klap voor de Lelylijnlobby, zou je denken. Zeker als je in gedachten houdt dat het doortrekken van de spoorverbinding naar Scandinavië een van de grootste argumenten was om de lijn aan te leggen. 

Lelylijnlobby blijft optimistisch

Wim van Wegen, D66-gemeenteraadslid in de Noordoostpolder en kartrekker van de Lelylijnlobby, ziet het toch net iets anders:  ‘Het doortrekken lijkt er voorlopig niet van te komen, nee’, bevestigt hij ook. ‘Maar vergeet niet dat er binnenkort nieuwe verkiezingen in Duitsland zijn. Met Die Grünen hoog in de peilingen kan het er over een jaar weer heel anders voor ons uitzien.’

Ook zonder Duitse steun is er nog geen man overboord. ‘Het is nog niet afgelopen. Wij gaven eerder al aan dat er voor ons drie routes naar de Lelylijn zijn: het regeerakkoord, het Nationaal Groeifonds en Europese subsidies. Al die opties liggen nog open.’

‘We zijn de VVD en D66 aan het bestoken om het mee te nemen in hun plannen. Dat ziet er vooralsnog goed uit. En anders zijn we nog steeds volop in de race om de nieuwe ronde van het Nationaal Groeifonds te halen. De EU heeft daarnaast grote ambities, in dit Europese jaar van het spoor’, eindigt Van Wegen.