We fietsen een rondje met Bakker. Hij vertelt enthousiast over zijn nieuwe functie en doelen. ‘Ik vind het een zeer eervolle taak. Als fietsburgemeester wil ik me niet richten op de harde infrastructuur, maar op de zachte kant van het fietsen. De mensenkant. Als ik voor kwetsbare groepen, zoals mensen met een beperking, vluchtelingen of senioren onze stad fietsvriendelijker kan maken, dan heb ik het goed gedaan.’
‘Ik kan de gemeente wel adviseren om gevaarlijke wegen aan te passen, maar ik heb daar niet voor gestudeerd. Daarnaast denk ik dat de gemeente Utrecht en de Fietsersbond heel goed in het oog hebben waar de gevaarlijke punten zijn. Het is wel mijn doel om met Utrecht hoger te komen op de Fietsstad-ranglijst (die onder meer kijkt naar verkeersveiligheid, red.) van de Fietsersbond, maar mijn rol kan daarin zijn om de fietsbeleving te vergroten.’
De fietsbeleving vergroten kan op verschillende manieren, legt Bakker uit. Bijvoorbeeld met grote wielerevenementen naar de stad halen, zoals Utrecht dat al deed met de Tour de France in 2015 en de Vuelta a España in 2022, of door mensen zelf te laten ontdekken hoe leuk het is om te fietsen en hun vertrouwen op de fiets te vergroten.
Bakker staat niet alleen als fietsburgemeester. Het internationale fietsburgemeesternetwerk is een initiatief van de Amsterdamse stichting BYCS, die zich inzet om wereldwijd fietsgebruik te stimuleren. In totaal zijn er nu 135 fietsburgemeesters, verspreid over niet 35 landen. Niet elke fietsburgemeester heeft dezelfde taken. De fietsburgemeester in India staat immers voor heel andere opgaven dan de fietsburgemeester in Nederland, waar al veel fietsgebruikers zijn en waar al een goede fietsinfrastructuur is.
Esther van Garderen (directeur Fietsersbond), Martijn Tusveld (profwielrenner Team DSM) en Laurens Hitman (programmamanager fietsstimulering SportUtrecht) droegen Bakker voor om de vijfde fietsburgemeester van het land te worden, naast onder meer Kathelijne Boerma (Amsterdam) en oud-profwielrenner Maarten Tjallingii (Arnhem/Nijmegen).
Taken
Bakker: ‘Ik heb daarin ook een ceremoniële taak. Lintjes doorknippen of het startschot lossen voor een evenement. Dat draagt natuurlijk bij aan de beleving, maar ik wil meer doen. Ik zou graag beleidsinhoudelijk willen meedenken.’
De Utrechter denkt dat hij daar de geschikte persoon voor is. Als fietsburgemeester komt Bakker veel in de wijken, praat hij met veel mensen en ziet hij veel politici. ‘Zij moeten ook blijven kijken naar de kwetsbare groepen. Als er aan de ene kant iemand op de fiets stapt, kan het zijn dat aan de andere kant ook weer iemand van de fietst stapt omdat hij/zij niet meer durft. Het zou goed zijn als iemand boven de partijen staat en een verbindende factor is.’
‘Als aan de ene kant iemand op de fiets stapt, kan het zijn dat aan de andere kant ook weer iemand van de fiets stapt omdat hij/zij niet meer durft.’
In de komende weken is de kersverse fietsburgemeester bij diverse projecten betrokken die nauw aansluiten bij zijn visie op het ambt. Fietspreekuren in de Utrechtse wijken staan op de planning en het programma ‘Ieder kind een fiets’, waarbij geld wordt ingezameld om honderd kinderen een fiets te geven. Dit is een project van de Fietsersbond, met partners in de wijk (Heel Overvecht Fietst, SportUtrecht en BikeFlip).
Ook komt er een manifest aan namens de Nederlandse fietsburgemeesters aan. ‘We zien een gevaarlijke tendens dat steeds minder kinderen fietsen in Nederland. We moeten ons beseffen dat we als land goud in handen hebben met onze fietscultuur. En die begint al bij de jonge generatie. Daarom gaan we aan de bel trekken.’
Na een rondje over het Ledig-Erf, de Oudegracht, Vredenburg, Smakkelaarsveld en de Catharijnesingel zet Bakker ons weer af op het Ledig-Erf. ‘Utrecht is al een geweldige stad om te fietsen. Daar mogen we ook bij stilstaan. Ik kijk erg uit naar de komende jaren en hoop zoveel mogelijk verbindingen te leggen’, geeft hij me nog mee.