Ook met ‘Toy Boys’ heeft het bedrijf weer een campagne die er niet om liegt. Op Facebook voeren voor- en tegenstanders verhitte discussies uit en een enkeling roept zelfs op tot het ‘onderspuiten’ van de reclamezuilen. Is dit een stap te ver voor onze openbare ruimte? Stadszaken belde met Suitsupply-directeur Fokko de Jong.

Op hoeveel plaatsen hangt deze poster?

'Rond de 3.000 in totaal.'

In welke steden is de campagne te bewonderen?

'De campagne is te zien in vrijwel alle grote steden in de netwerken van JCDecaux.'

Had u deze commotie verwacht?

'We nemen onszelf als man volledig in de zeik; piepkleine, kinderlijke dwergen die denken dat ze nog wat voorstellen, maar toch geen enkele impact meer hebben op de als trotse reuzen geportretteerde vrouwen. We reduceren nu juist de playboy tot plaything. Totaal het tegenovergestelde van waar het protest op lijkt te zijn gebaseerd.'

Op internet is aangekondigd om deze posters te bekladden. Zijn daar al meldingen van binnen?

'Ons is alleen een enkele actie van een mevrouw bekend die de posters met maandverband bekladde. De protesten komen voornamelijk uit Amsterdam.'

Gaat u naar aanleiding van de commotie deze campagne aanpassen?

'We gebruiken elk jaar een andere thema. Soms spelen we met de aantrekkingskracht tussen mensen – of dwergen en reuzen, zoals in deze campagne. Een andere campagne zal weer een ander thema hebben.'

Is Nederland preutser geworden?

'Dit soort meningen is afkomstig van een kleine groep, maar door social media heeft iedereen een platform en worden de meningen van enkelen vaak uit perspectief gehaald. Dat lijkt een vepreutsing te hebben ingezet, omdat veel reclamemakers en ook kunstmakers daar rekening mee houden.'