Nederland ontwaakte onlangs met de nieuwste campagne van  Suitsupply, bekend van de pikante billboards en de heftige reacties die ze oproepen. Nu ook weer.

'We nemen onszelf als man volledig in de zeik'

Nederland ontwaakte onlangs met de nieuwste campagne van het herenmerk Suitsupply, bekend van de pikante billboards en van de heftige reacties die deze oproepen. Vooral het volgens sommigen vrouwonvriendelijke karakter van de afbeeldingen is onderwerp van discussie.

Ook met ‘Toy Boys’ heeft het bedrijf weer een campagne die er niet om liegt. Op Facebook voeren voor- en tegenstanders verhitte discussies uit en een enkeling roept zelfs op tot het ‘onderspuiten’ van de reclamezuilen. Is dit een stap te ver voor onze openbare ruimte? Stadszaken belde met Suitsupply-directeur Fokko de Jong.

Op hoeveel plaatsen hangt deze poster?

'Rond de 3.000 in totaal.'

In welke steden is de campagne te bewonderen?

'De campagne is te zien in vrijwel alle grote steden in de netwerken van JCDecaux.'

Had u deze commotie verwacht?

'We nemen onszelf als man volledig in de zeik; piepkleine, kinderlijke dwergen die denken dat ze nog wat voorstellen, maar toch geen enkele impact meer hebben op de als trotse reuzen geportretteerde vrouwen. We reduceren nu juist de playboy tot plaything. Totaal het tegenovergestelde van waar het protest op lijkt te zijn gebaseerd.'

Op internet is aangekondigd om deze posters te bekladden. Zijn daar al meldingen van binnen?

'Ons is alleen een enkele actie van een mevrouw bekend die de posters met maandverband bekladde. De protesten komen voornamelijk uit Amsterdam.'

Gaat u naar aanleiding van de commotie deze campagne aanpassen?

'We gebruiken elk jaar een andere thema. Soms spelen we met de aantrekkingskracht tussen mensen – of dwergen en reuzen, zoals in deze campagne. Een andere campagne zal weer een ander thema hebben.'

Is Nederland preutser geworden?

'Dit soort meningen is afkomstig van een kleine groep, maar door social media heeft iedereen een platform en worden de meningen van enkelen vaak uit perspectief gehaald. Dat lijkt een vepreutsing te hebben ingezet, omdat veel reclamemakers en ook kunstmakers daar rekening mee houden.'

De app van Stadszaken is sinds deze week gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heeft u nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van uw smartphone of tablet. Hoofdredacteur Marcel Bayer noemt de app een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen

De druk van wethouders op minister Kajsa Ollongren neemt verder toe. In een NRC-artikel is te lezen dat de grote steden nog steeds wachten op woonbeleid en De Telegraaf liet weten dat gemeenten in de regio Alkmaar een brandbrief hebben gestuurd omdat de Noord-Hollandse plaatsen geen mogelijkheden meer zien om statushouders en reguliere woningzoekenden te voorzien van onderdak. >>