In de Actieagenda Trein en Luchtvaart presenteren het ministerie, de vervoerder en de spoorbeheerder veertien internationale bestemmingen. Zes daarvan staan hoog op het to-do-lijstje, de overige acht projecten zijn voor de langere termijn.
Brussel, Parijs, Londen, Du?sseldorf, Frankfurt en Berlijn zijn de eerste zes trajecten waaraan wordt gewerkt. Omdat deze bestemmingen voor 14 procent van het Nederlandse luchtverkeer verantwoordelijk zijn, denkt de NS dat er nog veel winst valt te behalen in het verhogen van de frequentie en het versnellen van de treinen om tijdswinst te boeken.
Er zijn momenteel al goede verbindingen naar deze bestemmingen. Denk aan de Eurostar, Thalys en de ICE. Maar bijna allemaal kampen ze met geldproblemen. Voor de Eurostar dreigde zelfs een faillissement. Is het dan wel rendabel om de frequentie te verhogen?
Anita Middelkoop, woordvoerder van NS International: ‘Tot de financiën van Eurostar hebben we geen toegang, maar de dienstregeling is inderdaad teruggeschroefd. Dat komt natuurlijk ook door de coronacrisis. Als die voorbij is, worden de bezoekersaantallen weer hoger. Om die frequentie te verhogen moeten de partijen in binnen- en buitenland met elkaar samenwerken. De intentie is er: duurzame mobiliteit staat overal wel op het lijstje.’
Bestemmingen voor de langere termijn
Voor de langere termijn worden ook de mogelijkheden onderzocht voor nieuwe, snelle verbindingen met Basel, Zu?rich, Birmingham, Kopenhagen, Mu?nchen, Straatsburg en Luxemburg.
Twee van die verbindingen lijken er aan het einde van dit jaar al te komen. De NS kondigde vorige week aan dat er gewerkt wordt aan een nachttrein naar Zu?rich, via Basel. Middelkoop: ‘Hopelijk is die er al eind 2021, begin 2022.’
Doorvoerlocaties
Er wordt volgens Middelkoop veel onderzoek gedaan wordt naar de beste bestemmingen vanuit Nederland. ‘Door naar onder andere vluchten te kijken, kunnen we de behoeftes van de Nederlander te peilen. Zo zagen we dat er acht vluchten per dag naar Zu?rich. Met mensen die er voor zakelijke redenen, maar ook voor vrijetijdsredenen naar toe reizen.’
Er is meer. Omdat Nederland door haar noordwestelijke kustligging vaak start- of eindpunt van een treinreis is, wordt er gezocht naar goede doorvoerlocaties elders in Europa. ‘Zo merken we op dat er vanaf Zu?rich 25 treinen per dag naar Milaan rijden. Als je eenmaal in Zu?rich bent, ben je ook zo in Milaan.’
‘We zoeken dus ook naar locaties die goede HSL-treinen naar andere landen hebben. De locaties die we hebben gekozen zijn daarom om meerdere reden interessant, maar voordat het zover is moeten we eerst nog meer onderzoek doen. De ambities zijn er in ieder geval.’