De NS werkt daarvoor samen met de nationale spoorwegbedrijven in Zwitserland (SBB), Oostenrijk (ÖBB) en Duitsland (DB). Met tussenstops in het Rijn-Ruhrgebied en Basel zullen zij ook profiteren van de nieuwe nachttrein.
Het is nu al mogelijk om met de trein in Basel te gaan. Dagelijks rijden er vanaf Nederland zeven hogesnelheidstreinen naar Frankfurt, waarvan er eentje doorrijdt naar Basel. Alleen voor de eindbestemming Zürich betekent het dat er een overstap in Hannover of Frankfurt wegvalt.
Eind 2016 stopte Nederland met nachttreinen, omdat reizigers steeds vaker kozen voor het vliegtuig of een hogesnelheidstrein overdag. Verduurzaming is de reden dat Nederland nu toch weer voor nachttreinen kiest.
Lange treinreizen zijn vermoedelijk ook in de komende jaren nog niet populair genoeg om rendabel te zijn uit ticketverkoop. Daarom zijn veel nachttreinen afhankelijk van subsidies, maar bij deze nog te realiseren treinverbinding naar Zurich is dat niet geval, omdat de trein slechts een extra verbinding naar het Rijn-Ruhrgebied is.
Twee weken geleden kondigde de NS ook de komst van Nightjet aan: een rechtstreekse nachttrein van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.