Op dinsdag 16 februari ging Nextdoor, het buurtplatform dat in Amerika door ruim 93.000 buurten wordt gebruikt, online in Nederland. Sindsdien gaat het hard met de aanmeldingen, voornamelijk in de buurten ‘die al georganiseerd zijn’. Juist in deze buurten blijkt er behoefte te zijn aan een platform dat eenvoudig is in gebruik en net iets meer functies biedt dan een reguliere groep op bijvoorbeeld Facebook.

Stuur een kaartje

Via Nextdoor kunnen bewoners van een buurt zich aanmelden, hun eigen buurt selecteren en vervolgens buren uitnodigen om ook lid te worden. Dat kan door ze een mail te sturen, ze via Whatsapp uit te nodigen of door kosteloos een fysieke uitnodiging te laten versturen naar de door jou geselecteerde huizen op de kaart.

Hier net zo’n groot succes als in Amerika?

Of het hier in Nederland net zo’n groot succes wordt als in Amerika durft Nextdoor nog niet te zeggen. ‘Dat het in Amerika zo goed heeft gewerkt, betekent niet dat dit ook in Nederland het geval is. Daarom hebben we eerst pilots uitgevoerd op verschillende plekken om erachter te komen wat wel en niet werkt. Natuurlijk hebben we daar wel de nodige ervaring opgebouwd en is daar bewezen dat de basis van het platform heel goed werkt.’

Organisatieplatform en verdienmodel in de maak

Aan ambities voorlopig geen gebrek, want Nextdoor werkt momenteel aan een organisatieplatform waarmee politie, brandweer en gemeenten kunnen communiceren met de buurt. Nextdoor bevestigt dat dit alleen gaat om berichten zenden. ‘We willen de privacy van de gebruikers absoluut garanderen. Het is niet zo dat de gemeente straks meekijkt in de gesprekken in de buurt.’ Ook wordt gekeken naar een verdienmodel. ‘Hier is nog niet over bekend, maar we denken in de richting van lokale ondernemers. Ook zij kunnen door Nextdoor communiceren met hun klanten.’

Binnenkort op Stadszaken meer over de ontwikkelingen van dit platform aan de hand van een uitgebreid interview met de Nederlandse manager Tamar van de Paal.

Beeld: Nextdoor