Zowel de non-foodsector als de foodsector groeide in omzet. Waar de non-foodsector bijna 12 procent meer omzet draaide, kende de foodsector een stijging van 3 procent. De stijging van de non-foodsector komt vooral door de verschillen in coronamaatregelen. Vorig jaar waren er veel winkels niet open door de eerste coronagolf, afgelopen april was er al meer mogelijk door enkele versoepelingen.
Opvallend is dat consumentenelektronica, witgoed en winkels in doe-het-zelf-artikelen een omzetdaling kende in april 2021. Deze winkels profiteerden van de eerste coronagolf omdat veel mensen thuis aan de slag gingen.
Nog steeds verlies
Veel deelbranches kampen ondanks de stijgende omzet nog steeds met verlies uit de coronaperiode. Voor de gehele non-foodsector is de stijging van 12 procent gunstig, maar vergeleken met 2019 hebben ze nog altijd bijna 8,5 procent minder omzet.
Vooral kleding- en schoenenwinkels dragen nog altijd het juk van de coronacrisis met zich mee. Alhoewel de kledingwinkels in april een omzetstijging zagen van bijna 76 procent in april 2021, ligt hun omzet nog steeds aanzienlijk lager dan in dezelfde periode in 2019.
Online omzet
De online omzet zet de stijgende lijn voort. Deze viel 18,6 procent hoger uit dan vorig jaar. Vooral de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is kende een sterke groei: 19,4 procent.