Omzet detailhandel groeide in april met bijna 10 procent ten opzichte van een jaar eerder, maar verlies is nog niet goedgemaakt

De detailhandel heeft de weg weer omhoog gevonden, zo lijkt het. Ten opzichte van een jaar eerder groeide de omzet in april met 9,6 procent. Toch is het verlies van de coronacrisis niet zomaar goedgemaakt. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Zowel de non-foodsector als de foodsector groeide in omzet. Waar de non-foodsector bijna 12 procent meer omzet draaide, kende de foodsector een stijging van 3 procent. De stijging van de non-foodsector komt vooral door de verschillen in coronamaatregelen. Vorig jaar waren er veel winkels niet open door de eerste coronagolf, afgelopen april was er al meer mogelijk door enkele versoepelingen.

Opvallend is dat consumentenelektronica, witgoed en winkels in doe-het-zelf-artikelen een omzetdaling kende in april 2021. Deze winkels profiteerden van de eerste coronagolf omdat veel mensen thuis aan de slag gingen. 

Nog steeds verlies

Veel deelbranches kampen ondanks de stijgende omzet nog steeds met verlies uit de coronaperiode.  Voor de gehele non-foodsector is de stijging van 12 procent gunstig, maar vergeleken met 2019 hebben ze nog altijd bijna 8,5 procent minder omzet. 

Vooral kleding- en schoenenwinkels dragen nog altijd het juk van de coronacrisis met zich mee. Alhoewel de kledingwinkels in april een omzetstijging zagen van bijna 76 procent in april 2021, ligt hun omzet nog steeds aanzienlijk lager dan in dezelfde periode in 2019. 

Online omzet

De online omzet zet de stijgende lijn voort. Deze viel 18,6 procent hoger uit dan vorig jaar. Vooral de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is kende een sterke groei: 19,4 procent.

De app van Stadszaken is gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heb je nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van je smartphone of tablet. Een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen