Voor de oorlog was de opkomst van Rotterdam als wereldstad misschien wel het beste te zien op de Coolsingel. Net zoals in veel andere wereldsteden ging toen een deel van de bebouwing in het stadshart tegen de vlakte en werd water gedempt om ruimte te maken voor brede boulevards en nieuwe publieke gebouwen, zoals het stadhuis (1920), het postkantoor (1923), de Bijenkorf (1930) en Hotel Atlanta (1931). Wie Rotterdam een bezoekje bracht, zag op de Coolsingel de status van de stad terugkomen: markante gebouwen van grote architecten als Willem Dudok en Henri Evers. 

Coolsingel wordt verkeersader

Na de oorlog en het bombardement veranderde dat. Alhoewel de drukte op de Coolsingel Rotterdam als wereldstad verraadde, ging de vooroorlogse allure verloren. Opmerkelijk genoeg overleefden de meeste markante gebouwen de oorlog. Op den duur kwamen nieuwe opvallende gebouwen meer in de schijnwerpers te staan. De metrolijn en de bouw van de World Trade Center (1986) en de Coolse Poort (1979) illustreerden de steeds drukker wordende Coolsingel. Om toch een vriendelijke stad te blijven voor de voetganger kwam de Koopgoot er in 1996, die de Hoogstraat en de Lijnbaan onder de Coolsingel door met elkaar verbond. 

De Coolsingel bleef een van de belangrijkste verkeersaders van de stad, die vanaf het Hofplein tot Blaak Rotterdam van noord tot zuid met elkaar verbond. Maar zo druk wil je de belangrijkste straat uit de stad toch niet hebben?

Coolsingel ademt niet alleen maar verkeer meer

Juist daarom ging de gemeente in de afgelopen vijf jaar met hulp van West8 urban design & landscape architecture uit Rotterdam met directeur Adriaan Geuze aan de slag met de Coolsingel. ‘Om Rotterdam weer de stadsboulevard te geven die het verdient’, zo schrijft de gemeente. ‘De nieuwe inrichting geeft de Coolsingel zijn uitstraling en allure terug.’ Kosten van het project: 58,1 miljoen euro. 

Vergeleken met de Coolsingel van voor de renovatie is het een stuk rustiger geworden.  Het aantal rijstroken is teruggebracht van vier naar twee en dat zorgt voor minder drukte dan voorheen. Tegelijkertijd hebben fietsers en voetgangers meer ruimte gekregen, waardoor de stadsboulevard weer een stuk vriendelijker oogt en prettiger voelt om te verblijven. 

Dat komt ook door de groene pocketparks met zitranden waaromheen bezoekers even tot rust kunnen komen. Met 77 nieuwe platanen is de Coolsingel een aantrekkelijke groene stadsboulevard geworden. 

De platanen op de Coolsingel zijn goed zichtbaar

Rotterdam als city lounge

Toch is het verkeer er nog wel. De bussen en trams razen continu voorbij, terwijl nog steeds veel auto’s kiezen voor een passage over de Coolsingel. Geen verkeerde keuze, want dit blijkt  nog steeds de snelste route van Rotterdam-Noord naar Rotterdam-Zuid. Wie ergens rijstroken weghaalt, moet bestuurders de mogelijkheid geven om een snellere route te rijden. Die is er nog niet. Een bruisende stadsboulevard zonder verkeer, zoals de Ramblas in Barcelona, is het daarom nog zeker niet.

En dat is opvallend, aangezien de gemeente bij de Coolsingel spreekt van een voltooiing van het plan de ‘Binnenstad als city lounge 2008-2020’: Rotterdam als Europese topstad moet uitnodigen om te verblijven. Door in te zetten op de kwaliteit van de openbare ruimte, goede afwikkeling van het autoverkeer en ruimte voor de flanerende voetganger hoopt de gemeente dat doel te bereiken.

Rotterdam als Europese topstad moet uitnodigen om te verblijven

Veel daarvan is ook goed gelukt. De kwaliteit van de openbare ruimte is flink verbeterd met dank aan enkele details die de Coolsingel vlagen van de vooroorlogse allure teruggeven. Het bruine natuursteen Kandla gres uit India zorgt ervoor dat de omgeving mooi matcht met statige vooroorlogse gebouwen zoals het voormalige Postkantoor en het Stadhuis. De artistieke Coolsingellantaarns met dezelfde kleur en de wapenspreuk ‘Sterker door Strijd’ zijn ook een mooie toevoeging.

De wapenspreuk van de stad Rotterdam is zichtbaar op elke lantaarnpaal

Ook de voetganger heeft meer ruimte gekregen om Rotterdam te ontdekken. Straten als de Schilderstraat, die leidt naar de levendige Witte de Withstraat, zijn nu beter verbonden voor wandelaars. En ook de verbinding van de Hoogstraat en de Lijnbaan is erop vooruitgegaan.

Bied autogebruikers een ander alternatief dan deze straat aan om van A naar B te komen

De verblijfskwaliteit is dus zeker wel verbeterd, maar het beeld van een verkeersdrukke straat blijft hangen. Bied autogebruikers een ander alternatief dan deze straat aan om van A naar B te komen. Pas dan zal de verblijfskwaliteit echt verbeteren. En is Rotterdam als city lounge echt geslaagd.

Er is nog steeds veel ruimte voor verkeer op de Coolsingel