Het gemeentehuis van Dronten is met het project de eerste in een reeks van energieneutrale gemeentehuizen door solarparken. Bij het gemeentehuis kunnen honderdtwintig auto’s onder een afdak parkeren. Dat dak is volledig bedekt met zonnepanelen. Zestien laadpalen zorgen voor het opladen van elektrische auto’s. Een grote batterij slaat overschotten op voor tijdens momenten dat de zon minder schijnt.
‘Dronten is trots dat het gerenoveerde gemeentehuis volledig is voorzien van zonne-energie dat wordt opgewekt door het nieuwe solar parking system’, stelt wethouder Van Amerongen van gemeente Dronten. Volgens Jan de Reus, gedeputeerde provincie Flevoland, draagt PowerParking ‘flink’ bij aan de integratie van duurzame energie en duurzame mobiliteit.
Samenwerking
Verschillende partijen werken samen om dit project in goede banen te leiden. GedeputeerdeDe Reus: ‘Voor dit innovatietraject hebben ondernemers, kennisorganisaties en publieke partijen samen letterlijk en figuurlijk ruimte gemaakt. Van deze pilot kunnen alle betrokken partijen veel leren over het opzetten van dergelijke parkeerterreinen, in Flevoland en daarbuiten.’
Het PowerParkingproject is een EFRO-project (Europees Fonds Regionale Ontwikkeling) waarin verschillende partners met elkaar samenwerken: provincie Flevoland, gemeente Dronten, TU Delft, Eneco, Lelystad Airport, Lelystad Airport Businesspark, Alfen en Pontis Engineering.
Voor de uitvoering van EFRO-programma's ontvangt Nederland 510 miljoen van de Europese Unie. De overheid en andere betrokken partijen moeten minimaal datzelfde bedrag investeren in verschillende projecten. Nederland besteedt het geld van EFRO aan twee doelen: innovatie en koolstofarme economie. Daarbij gaat het vooral om duurzame energie en efficiënter gebruik van energie.
Andere gemeenten inspireren
Aan de TU Delft de taak om het project te monitoren. Onderzoekers kijken hoeveel energie het gemeentehuis gebruikt en hoeveel van die energie door de zonnepanelen is opgewekt. Met behulp van nieuwe methodes, die gebruik maken van data, doe de onderzoekers een voorspelling van de hoeveelheid energie die in 2030 met het project zal zijn bespaard.
Door exact aan te tonen hoe groot die besparing is, kan het onderzoek andere overheden, gemeentes en bedrijven inspireren tot de aanleg van de zonnepanelen op parkeerplaatsen. Ad van Wijk, professor Future Energy systems aan de TU Delft, is blij dat de universiteit kan bijdragen en leren van dit project. In een video waarin de gemeente Dronten het project presenteert: ‘PowerParking zorgt voor het samenkomen van wetenschap en praktijk. Met data uit de praktijk onderzoekt de TU hoe ver je kunt komen met lokaal energiemanagement. Ook berekenen we het effect van het slimme systeem op de CO2-emissiereductie.’
Extra locaties in Lelystad en Almere
Meer subsidie is inmiddels vrijgemaakt voor een tweetal extra locaties in de provincie Flevoland. Er worden honderdtachtig parkeerplaatsen overdekt met zonnepanelen en vierentwintig laadpunten geïnstalleerd. Dit levert voor de onderzoekers aan de TU Delft waardevolle extra data, omdat dit locaties zijn met andere bezoekers- en laadprofielen. Het doel is om hierna het PowerParking-concept zonder EFRO-subsidie uit te breiden naar andere parkeerterreinen.