Het idee van de burgerraad was om vliegreizen tussen steden die binnen vier uit met de trein te bereizen zijn te verbieden. Dit zou volgens de minister van Transport, Jean-Baptise Djebarri, leiden tot isolatie van sommige gebieden. Door de grens bij minder uren te trekken worden slechts vijf van de ruim honderd verbindingen geraakt en blijven de meest vervuilende verbindingen buiten schot.  Door de maatregel is het straks niet meer mogelijk om van Parijs naar bijvoorbeeld Nantes, Lyon of Bordeaux te vliegen, maar wel naar Marseille, Nice en Toulouse. Ook kunnen overstappende reizigers hun reis afmaken.

Ondanks dat het ‘ververste’ wetsvoorstel bij Greenpeace in Frankrijk tot weinig enthousiasme leidt, is oud-Kamerlid Suzanne Kröger (Groenlinks), die zich hard maakte voor meer internationale treinverbindingen, wel content met het plan. ‘Wow’ schrijft ze op Twitter.

Nederland

Nederland is qua oppervlakte natuurlijk een stuk kleiner dan Frankrijk, waardoor commerciële binnenlandse niet of nauwelijks voorkomen. Hierdoor is een vergelijkbare maatregel hier niet mogelijk. Dat wil niet zeggen dat er ook in Nederland maatregelen te nemen zijn. Denk aan een maximumcapaciteit voor vliegvelden en btw op vliegtickets. Het verbieden van korte grensoverschrijdende vluchten, van bijvoorbeeld Amsterdam naar Düsseldorf (179 km door de lucht), is met het oog op de vrije markt niet toegestaan.

Misschien dat een burgerforum/burgerraad ook in Nederland op klimaatgebied het een en ander kan bewerkstelligen. Een onafhankelijke adviescommissie onder leiding van voormalig ombudsman Alex Brenninkmeijer deed hier onderzoek naar. Uit het bijbehorende advies blijkt dat een burgerforum kan helpen bij het beter betrekken van burgers bij de vormgeving en uitvoering van klimaatbeleid. Inwoners van Nederland willen graag meer betrokken zijn bij openbaar bestuur en concrete invloed hebben. ‘Meer invloed dan enkel bij de verkiezingen een hokje rood kleuren’.

Volgens de Franse krant Le Monde gaat het eerdergenoemde wetsvoorstel om een symbolische maatregel, maar wel een waar een levendig debat aan voorafging. Het Franse voorstel moet wel eerst goedgekeurd worden door de senaat, voor het parlement er in een derde en laatste ronde over stemt.