De coronacrisis liet zich in 2020 gelden op de kantorenmarkt. Door het thuiswerken en economische onzekerheid daalden de kantooropnamevolumes in vrijwel alle grote Europese steden. De zwaarste klappen vielen in Londen en Barcelona. De opnamevolumes daalden daar met respectievelijk 60 en 64 procent. Een trend die ook terug te zien is in de steden Parijs, Frankfurt en Düsseldorf, waar de opnamevolumes daalden met meer dan 40 procent.
De enige uitzonderingen op deze krimp zijn Amsterdam en Luxemburg. Het opnamevolume in de Nederlandse hoofdstad nam in 2020 met 15 procent toe ten opzichte van 2019. Alleen Luxemburg deed het beter. Hier steeg het opnamevolume met 25 procent.
De grootste drijvers achter het groeiende opnamevolume in Amsterdam waren techbedrijven als vervoersplatform Uber, streamingsdienst Netflix en betaalplatform Adyen. Ook andere techbedrijven wisten onze hoofdstad te vinden. Daarmee profileert Amsterdam zich steeds meer als techstad, aanvullend op een al sterke financiële en zakelijke dienstverlening. Dat biedt kansen, want de ICT- en techsector bleek in 2020 bestand tegen de coronacrisis en wist te groeien waar andere sectoren krompen.
Kleine stad, grote speler
Het succes van Amsterdam wordt deels verklaard doordat de stad relatief klein is, zeker in vergelijking met steden als Londen, Parijs, Berlijn en Moskou. Met 800 duizend inwoners steekt Nederlands grootste stad magertjes af tegen deze miljoenensteden. De kleinschaligheid van Amsterdam maakt de stad zeer gewild. Met haar historische en compacte binnenstad, waar een rijk aanbod aan kunst, cultuur en vermaak is, is Amsterdam aantrekkelijk voor werknemers van grote (internationale) bedrijven. Sven Bertens, Head of Research & Strategy bij JLL Nederland: ‘Amsterdam heeft alles te bieden wat metropolen als Londen en Parijs ook te bieden hebben, maar dan op loop- of fietsafstand. Dat bedrijven en hun werknemers dat waarderen, is ook terug te zien in de stijging van Amsterdam op de ‘Quality of Life Ranking’ van Mercer.’
Opnameontwikkeling 2020 vs 2019. Bron: JLL
Een tweede verklarende factor is de al aanwezige bedrijvigheid. De Amsterdamse kantorenmarkt behoort al langer tot de Europese top. Na de vorige economische crisis werd veel verouderd kantorenvastgoed aan de markt onttrokken. Daardoor is de kwaliteit van de Amsterdamse kantorenmarkt structureel aan het verbeteren, wat techbedrijven, zakelijke- en financiële dienstverleners aantrok. Potentiële nieuwe bedrijven waarderen die reeds bestaande bedrijvigheid. Nabijheid van andere bedrijven biedt immers agglomeratievoordelen. Op dat principe is de Zuidas ook gebouwd.
De derde verklarende factor is de aanwezigheid van talent. Amsterdam wist zich de afgelopen jaren te ontwikkelen tot aantrekkelijke bestemming voor jonge hoogopgeleiden. Bertens: ‘Jongeren die elders in Nederland hun studie afronden, verhuizen na het afstuderen steeds vaker naar Amsterdam. Ook veel internationale kenniswerkers trekken naar de Nederlandse hoofdstad. Dat maakt dat bedrijven in de stad een grote vijver hebben om in te vissen naar potentieel talent.’