Gisteren werd een initiatiefverzoek ingediend bij de gemeente Amsterdam, om onderzoek te doen naar het plaatsen van woningen op de plek waar nu de snelweg loopt. GroenLinks wil er 3.000 betaalbare woningen, maatschappelijke voorzieningen en nieuw groen te plaatsen. Het onderzoek stond al aangekondigd in het coalitieakkoord uit 2018, dus naar verwachting is er voldoende steun voor.
Meer woningen en minder vervuiling
Het idee om de A10 te veranderen in een woonwijk is onderdeel van het plan om voor 2030 één miljoen nieuwe woningen te bouwen in Nederland. ‘We zitten op dit moment in een enorme wooncrisis’, zegt Zeeger Ernsting, fractievoorzitter GroenLinks Amsterdam. ‘Voor veel mensen is het ondoenlijk om een betaalbaar huis te vinden.’ Met het plan hoopt de partij twee vliegen in één klap te slaan: meer woningen bouwen voor de Amsterdammers, en tegelijkertijd luchtvervuiling en geluidsoverlast van snelwegen aanpakken.
Effect bereikbaarheid en kosten nog onduidelijk
Als de A10 wegvalt, zullen auto's die normaal gebruikmaken van deze weg voortaan moeten omrijden via de A5 en A9. Volgens tijdschrift Autoweek ben je nu circa zes minuten onderweg op dat traject. Na de verbouwing zou men via de A4, A9 en A5 zo'n zestien minuten bezig zijn en dertien kilometer extra rijden. GroenLinks spreekt zelf nog niet over de bereikbaarheid van de stad, de toename van eventuele drukte op de andere wegen en de kosten van dit project.