Er is al 200 miljoen euro geïnvesteerd in Eurostar, maar dit is niet genoeg om het voortbestaan van kanaaltunnelvervoerder te garanderen. Door de coronacrisis verloor de maatschappij zo’n 95 procent van haar reizigers.  Voor de pandemie reden er per uur twee treinen weg vanuit Londen, nu rijdt er op werkdagen één trein tussen Londen en Parijs en tussen Brussel en Londen. De extra maatregelen om het gemuteerde ‘Britse’ virus in te dammen zorgden voor een slecht begin van dit jaar.

Aandeelhouders

De vervoerder geeft aan dat Eurostar, waarvan het hoofdkantoor in Londen staat, cruciaal is bij de verbinding tussen het Engeland en het continent. Daarnaast wijzen ze op de steun die de luchtvaart de afgelopen periode heeft gekregen. De situatie is lastig, want de Britse regering verkocht in 2015 hun belang van 40 procent. De Britse regering heeft aangegeven dat ze Eurostar niet vergeten zijn en dat ze willen samenwerken om internationaal treinreizen mogelijk willen houden.

In het najaar van 2020 weigerde de Britse minister van Financiën Rishi Sunak nog om extra geld te stoppen in Eurostar. De Franse regering heeft vorig jaar wel de portemonnee getrokken, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat ze dat dit keer wel gaan doen.

Eurostar is voor 55 procent in handen van de Franse Spoorwegen. Het Canadese pensioenfonds van Quebec heeft 30 procent in handen en is daarmee de tweede aandeelhouder. De Britse investeerder Hermes bezit tien procent. De overige 5 procent is in eigendom van de Belgische spoorwegvervoerder NMBS.

Vanaf dit jaar zouden er dagelijks vijf treinen van Eurostar tussen Nederland en Londen rijden. In één trein kunnen 900 reizigers.  De verbinding moest de concurrentie met luchtvaartmaatschappijen aangaan. De coronacrisis heeft dit plan (voorlopig) op losse schroeven gezet.